EU grondwet vogelvrij

Antid Oto antidoto at HOME.NL
Wed Apr 27 22:08:40 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.dierenrechteneuropa.nl/

"...Bovendien staat er in artikel III-227 van de grondwet
een zeer achterhaalde bepaling: alleen productieverhoging
mag het uitgangspunt vormen van het Europese landbouwbeleid
(dus hoe meer dieren, hoe beter). In artikel III-228 staat
dat de gemeenschappelijke ordening zich uitsluitend mag
richten op de in 227 omschreven doelstellingen. De
bio-industrie krijgt hierdoor dus bescherming van de
grondwet. Elk gemeenschappelijk streven naar meer
kleinschaligheid (biologische veeteelt) of een beleid dat
zich richt op een dier- en milieuvriendelijker landbouw
wordt hiermee ongrondwettig verklaard!"

 > En dan lees ik in de fabeltjeskrant van D66:

Fabel 9 _ De grondwet is dieronvriendelijk

Voor het eerst is expliciet vastgelegd dat de Europese Unie
op alle relevante terreinen (landbouw, vervoer, interne
markt, onderzoek, visserij, technologie)  rekening dient te
houden met dierenwelzijn. Dat is een stap vooruit. Op het
terrein van dierenwelzijn is al veel bereikt. Er worden
inmiddels strengere eisen gesteld aan dierentransport. Er
wordt gewerkt aan een verbod op legbatterijen. Natuurlijk
kan het nog een stuk beter. En als het burgers niet snel
genoeg gaat kunnen zij Brusselse wetgeving afdwingen door
middel van één miljoen handtekeningen.  Dat wordt mogelijk
door de grondwet. Zo'n handtekeningeninitiatief wordt nu al
voorbereid op het gebied van strengere normen voor
dierentransport.

Kortom: als het aan d'66 ligt moeten er ook nog eerst 1
miljoen handtekeningen verzamelt worden om een additioneel
EU referendum te houden betreffende de paragraaf over de
grondrechten van dieren.

Echter wat staat er in I-47 punt 4:

Wanneer ten minste één miljoen burgers van de Unie,
afkomstig uit een significant aantal lidstaten, van oordeel
zijn dat inzake een aangelegenheid een rechtshandeling van
de Unie nodig is ter uitvoering van de Grondwet, kunnen zij
het initiatief nemen de Commissie te verzoeken binnen het
kader van de haar toegedeelde bevoegdheden een passend
voorstel daartoe in te dienen. De procedures en voorwaarden
voor de indiening van een dergelijk burgerinitiatief, met
inbegrip van het minimumaantal lidstaten waaruit de burgers
die het verzoek indienen, afkomstig dienen te zijn, worden
bij Europese wet vastgesteld.

 > Oftewel er kan alleen een referendum gehouden worden ter
*uitvoering* van de grondwet, en pas nadat de procedures bij
"Europese wet" zijn vastgesteld.

Fabel 9 uit de d'66 propagandadoos is door Antid naar het
rijk der fabelen gehemeld.

Zie ook:

http://www.fabeltjesweb.nl/personages/meindert.html