Vanavond in Zembla

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Apr 24 16:08:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ben het over het algemeen wel met Martijn eens, behalve met zijn kritiek
> op de Vara. Je wilt toch hopelijk niet dat alle publieke programmas
> lofzangen op de overheid en vooral de coalitie worden?

Zeker niet. Maar ik vond dit gewoon tendentieus. Nu had ik geen sympathie
voor de schurken van het verhaal en wel sympathie voor de slachtoffers,
maar ik vond dit geen objectieve journalistiek. Dramatische muziek op de
achtergrond, eerst even goed aanzetten dat die bestuurders lekker glaasjes
jus drinken en een pistoletje weghappen. En dan de schrijnende verhalen.
Een keer werden het slachtoffer zelfs woorden in de mond gelegd. De
slachtoffers werden welwillend ondervraagd en de slechterikken stevig aan
de tand gevoeld. Begrijpelijk natuurlijk, maar je had ook een wat minder
zielig geval ernaast kunnen pakken en dan wat doorvragen. En de UWV-ers of
een woordvoerder van de minister beter de kans kunnen geven hun zijde van
het verhaal toe te lichten. En dan opeens het dramatische en tragische
verhaal van de vrouw die zelfmoord pleegde. De titel van het stuk verwijst
daarnaar en suggereert dat de herkeuring de oorzaak was. Dat vind ik toch
wel een heel zware aantijging/insinuatie, zelfs als hij achteraf waar
blijkt te zijn. Het kan ook heel goed de druppel of misschien de scheut
zijn geweest die de emmer tragisch deed overlopen. En dan aan het eind nog
een in scene gezet toneelstukje waarin een meneer zijn uitnodiging niet
aan de Geus mag aanbieden, die lomp met zijn rug naar hem toe blijft
staan. Er zal veel van de boodschap kloppen, maar ik vond dat het werd
aangezet en dat deugt naar mijn mening liet. Laat de feiten voor zichzelf
spreken, laat beide partijen en misschien een paar deskundologen aan het
woord. Wel heel knap gedaan overigens. Maar goed, da's maar mijn mening.

> [...]
> duidelijk naar voren. Dat zou de eerste prioriteit voor de politiek moeten
> zijn, om daar iets aan te doen. Zolang die kloof zo groot blijft zal de
> politiek en de samenleving geen goed zicht krijgen op de praktijk, en dus
> de gevolgen voor individuele burgers. De kritiek van Vendrik op het
> cijferfetisjisme van de politiek is helaas ook maar al te waar vrees is en
> is in feite een gevolg van de bovengenoemde kloof. De burger staat weer
> eens totaal niet centraal. En met die burger bedoel ik in dit geval zowel

Ja, helemaal mee eens.

> Het verlagen van het aantal WAO'ers mag nooit het primaire doel zijn. Het
> vergroten van kansen voor iedereen, vooral de zwakkere in de samenleving
> moet altijd voorop staan. En het afpakken van een uitkering vergroot per
> definitie nooit de kansen van een burger. Maar ik weet dat zo in vooral
> VVD kringen wel wordt geredeneerd. En soms betrap ik er zelfs een D66'er
> op.

Zeker. En het creeren van kansen is nu juist zo hard nodig, omdat het nu
aan die kansen ontbreekt.