De zeer kromme WAO-regels

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 24 09:47:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mag je bijverdienen met een WAO-uitkering?

Vraag
'Ik heb een volledige WAO-uitkering. Ik was altijd timmerman-meubelmaker in
de restauratiebouw. Nu kan ik tijdelijk een dag in de week invallen in het
timmerbedrijf van mijn neef. Het is eenvoudig werk, op de administratie,
maar ik wil het best proberen. Hij wil me graag betalen en ik kan het geld
goed gebruiken. Nu vraag ik me af of je eigenlijk mag bijverdienen met een
WAO-uitkering en zo ja, hoeveel. En komt mijn uitkering niet in gevaar
doordat ik weer een beetje ga werken?'

De Adviseur
'Veel mensen vinden het prettig om weer bij het arbeidsproces betrokken te
zijn, ook al is het voor korte tijd en voor weinig uren in de week.
Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat je voor dat werk betaald wordt.
Daarom is het jammer dat de regels rond bijverdienen met een WAO-uitkering
zo ingewikkeld zijn. Veel hangt af van uw persoonlijke omstandigheden en van
de medewerking die u krijgt van de uitkeringsinstantie.
'U bent 80-100% arbeidsongeschikt. Dat betekent dat u nog voor 20% een
zogenoemde restcapaciteit hebt. Die mag u in principe benutten om bij te
verdienen, zonder dat u op uw uitkering gekort wordt. Bij de berekening van
de 20% kunt u niet zomaar uitgaan van uw huidige uitkering. Het gaat om 20%
van uw zogenoemde maatmanloon. Dat is het loon wat u verdiend zou hebben als
u was blijven doorwerken toen u arbeidsongeschikt werd. Daarbij is rekening
gehouden met algemene prijsstijgingen, maar niet met promotie of opslag die
u misgelopen bent. Het berekenen van het maatmanloon is vaak niet eenvoudig.
Het beste is om hierover contact op te nemen met de instelling die uw
WAO-uitkering regelt, de zogenoemde uvi. Zij kunnen u precies vertellen
hoeveel u bruto per maand mag bijverdienen. Soms moet je wel een beetje
aandringen voordat ze voor je aan het werk gaan.
'Het is overigens heel onvoordelig om net een beetje meer te verdienen dan
die 20% van het maatmanloon. Stel dat u geen 20%, maar 25% zou bijverdienen.
Dan bent u volgens de uitkeringsinstantie niet meer 80-100%
arbeidsongeschikt, maar valt u in de volgende schaal, die van 65-80%
arbeidsongeschiktheid. Daar hoort een uitkering bij van 50,75%, in plaats
van 70%. Kortom, door die 5% die u extra verdient, wordt uw uitkering met
bijna 20% gekort.
'Door te gaan werken kunt u te maken krijgen met een snellere herkeuring.
Dat u bijverdient kan voor de uitkeringsinstantie namelijk een signaal zijn
dat het weer wat beter met u gaat. Maak nooit de fout om uit angst voor een
herkeuring het betaalde werk te verzwijgen voor de uitkeringsinstantie. Neem
altijd tevoren contact op, om na te gaan of de uvi geen bezwaar heeft tegen
uw werkzaamheden. In het algemeen is het geen probleem, maar u mag
bijvoorbeeld geen werkzaamheden verrichten die uw krachten te boven gaan.
Daarmee zou u immers uw herstel kunnen tegenwerken of zelfs nog erger
arbeidsongeschikt raken.'

Deze vraag is beantwoord door het Adviespunt Handicap & Recht, het team
sociaal raadslieden van ANGO. Het Adviespunt is te bereiken via Postbus 850,
3800 AW Amersfoort, telefoon (033) 4654343 (maandag t/m donderdag
10.00-12.00 uur, alleen voor leden van ANGO).
Hoezo mensen stimuleren om werk te zoeken, je wordt er voor gestraft.
De praktijk keert dat mensen die navraag doen bij het UWV vaak moeten
aandringen en dan nog vaak geen antwoord krijgen. Men creeert liever een
valkuil. Mocht je net een eurotje meer verdienen dan hetgeen mag dan is dat
weer een uitstekende aangelegenheid voor een afschatting.
Dus het advies aan de mensen die graag aan de slag willen is doe maar niet.
Of blijf ver genoeg onder het maximum en doe de rest maar zwart of zo.
Nederland is toch al een fraudeland aan het worden, de overheid dwingt je er
wel toe dus waarom zouden mensen er niet aan mee gaan doen?
Je doet je best, gaat wat proberen en onmiddellijk wordt je daarvoor
gestraft. Gewoon maar lekker de boel belazeren schijnt de enige wijze te
worden om te overleven in dit ASO-landje waarin de regering dat voorbeeld
geeft.

Ik heb het aan de lijve ondervonden. Een job aanvaardt om te kijken of ik
het zou kunnen, en dus afgesproeken voor een half jaartje.
Binnen de veilige marge gebleven van de 20%, niks aan de hand zou je zeggen.
Binnen 6 weken zat ik in een herbeoordeling en werd ik de helft van de
uitkering kwijt. Dat werd onmiddelijk dus de helft WAO, een stukje baan en
solliciteren voor de WW. Het halve jaar om en het bleek niet vol te houden
te zijn en dus zit je voor de andere helft in de WW. Nooit meer doen dus
indien je in de WAO zit. Nooit proberen om aan de slag te komen om te zien
of je het kan. Je geeft het UWV een wapen in handen om je weer af te
schatten.
Het klinkt tegen alle principes in maar ASO wil dit gewoon, ben je 50
geweest en volledig arbeidsongeschikt? Thuisblijven, niks doen en vooral
niet gaan werken. Al is het maar om er niet voor gestraft te worden. Doe het
maar lekker stiekem, zwart of zo. Leg je er bij neer dat ASO nu eenmaal aso
is en doe er maar lekker aan mee. Goed voorbeeld doet volgen toch?

Ger