Vanavond in Zembla

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 24 08:32:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vond net deze bijdrage op het internet, even ter kennisgeving.

We zijn gisteren bij de arbeidsdeskundige geweest. Mijn vrouw was 8jr lang
80-100% afgekeurd, nu is ze plots nog 15% afgekeurd. Dit percentage is zo
laag dat UWV niets meer kan betekenen voor haar. Ze krijgt geen ww en geen
bijstand, niets. Binnen 2 mnd wordt ons een salaris (1300euro) afgepakt.
Zwaar in de problemen dus. Acht jaar lang getobt, gedokterd enz, en binnen
het uur door een UWV-god genezen verklaard. Toen de arbeidsdeskundige mijn
vrouw zag met rollator, begreep hij zijn eigen uitkomst niet, en ook die van
de keuringsarts niet. Maar hij moest de keuringsarts volgen. Hij adviseerde
om beroep aan te tekenen, maar kon (durfde) zelf niets te ondernemen. Met
beroep aantekenen is het dat mijn vrouw de bewijslast moet leveren, tot die
tijd is ze "schuldig". De omgekeerde wereld, zij hebben de macht. Volgens de
puntennotering was er slechts een beperking van concentratie. Toch kon ze
wel een machine bedienen, of kantoorwerk doen? Anita heeft een scootmobiel
om van huis te kunnen, volgens UWV kan ze makelijk een half uur lopen. Ons
huis is op diverse punten aangepast, Anita kan makkelijk op een
keukentrapje. Ik heb de arbeidsdeskundige gevraagd of hij trots is op zijn
baan. Hij was bezig met een sollicitatie elders. Ook verwacht hij op korte
termijn grote problemen: "het gaat hier nog klappen". Helaas is het politiek
klimaat dusdanig dat deze WAO-slachting de goedkeuring heeft van de
meerderheid vd bevolking. De onnozelen: het kan hun ook overkomen. Vervolg.