Vanavond in Zembla

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Apr 23 22:34:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ben het over het algemeen wel met Martijn eens, behalve met zijn kritiek op de Vara. Je wilt toch hopelijk niet dat alle publieke programmas lofzangen op de overheid en vooral de coalitie worden?

De disconnectie tussen de uitvoerders en de ZBO bestuurders kwam schokkend duidelijk naar voren. Dat zou de eerste prioriteit voor de politiek moeten zijn, om daar iets aan te doen. Zolang die kloof zo groot blijft zal de politiek en de samenleving geen goed zicht krijgen op de praktijk, en dus de gevolgen voor individuele burgers. De kritiek van Vendrik op het cijferfetisjisme van de politiek is helaas ook maar al te waar vrees is en is in feite een gevolg van de bovengenoemde kloof. De burger staat weer eens totaal niet centraal. En met die burger bedoel ik in dit geval zowel de WAO'ers als de keuringsartsen.

Het verlagen van het aantal WAO'ers mag nooit het primaire doel zijn. Het vergroten van kansen voor iedereen, vooral de zwakkere in de samenleving moet altijd voorop staan. En het afpakken van een uitkering vergroot per definitie nooit de kansen van een burger. Maar ik weet dat zo in vooral VVD kringen wel wordt geredeneerd. En soms betrap ik er zelfs een D66'er op.

Groeten,
Mark Giebels