Vanavond in Zembla

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Apr 23 20:18:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Als je de uitzending van Zembla wil zien dan kan je dat alsnog.
> http://www.omroep.nl/vara/zembla/
>
> Graag lees ik je mening erover later.

Hallo Ger,

Inmiddels heb ik de uitzending gezien. Handig dat hij online staat. Even
wat eerste indrukken en associaties.

Wat een walgelijke VARA-uitzending. Sinds ik 10 jaar geleden voor het
laatst naar de VARA keek, zijn ze hun streken blijkbaar nog niet verleerd.
Dit had zo in een Aktuelle Kamera uitzending gepast. Het is goed dat die
publieke omroepen eens flink worden aangepakt.

Er is echt leed bij deze mensen, het is niet gespeeld. Ze voelen dat hun
leed wordt ontkend of gebagatelliseerd. Misschien zelfs wel dat ze ervan
worden beschuldigd dat ze niet willen werken. Dat laatste werd dacht ik
zelfs een keer genoemd.

Het onderscheid tussen niet arbeidsongeschikt en niet ziek wordt door de
mensen niet begrepen. De dame van het UWV probeerde het nog uit te leggen,
maar het kwam niet echt over. De mensen denken dat men zegt dat ze
helemaal niet meer ziek zijn, terwijl dat overduidelijk wel zo is.

Ik heb geen enkele sympathie voor het UWV en vond die dame erg uit de
hoogte doen. Aan de andere kant vond ik dat de interviewer ook wel erg
partijdig overkwam. Ik was het eens met de dame dat de vergelijking met
kampartsen te schandalig voor woorden was.

Er leven onder keuringsartsen denkelijk grote ethische twijfels over wat
ze moeten doen.

De vrouw die later zelfmoord pleegde, was dus, in ieder geval achteraf
bezien, 100 % arbeidsongeschikt. Ze moet wel in heel hoge psychische nood
hebben verkeerd en dat heeft de keuringsarts blijkbaar niet gezien. En dat
geeft te denken.

Het verbaasde me dat de keuringsarts op een gegeven moment ook vroeg of
een vrouw op bepaalde dingen in haar huishouden had bezuinigd. Het lijkt
me toch dat de arts zich daar niet mee moet bemoeien. Ook de
arbeidsdeskundige niet, lijkt me.

Het huidige systeem deugt niet. Terug naar het oude systeem is denk ik ook
niet de oplossing.