Vanavond in Zembla

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 22 17:30:02 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hallo Ger,
>
> De uitzending van Zembla heb ik niet gezien. Ik begrijp dat de kwestie
> gaat over de herkeuring van WAO-ers. Wat ik had begrepen is dat de WAO
> jarenlang is misbruikt als een soort goedkope manier om van mensen af te
> komen. Dit ontken jij dacht ik niet. Maar je bezwaar richt zich er nu
> tegen dat er allerlei mensen die wel degelijk arbeidsongeschikt zijn, ook
> hun uitkering kwijt raken. En daardoor eerst een poosje in de WW
> terechtkomen en vervolgens onherroepelijk in de bijstand, waar ze nooit
> [...]

De mensen komen voor een groot deel eerst inderdaad in de WW terecht waar ze
uiteraard moeten gaan solliciteren naar werk dat er A niet is en B er geen
werkgever op hen zit te wachten, veel te link voor ze.
De vooral jonge mensen met geen of weinig werkzame tijd krijgen dus geen WW.
Afhankelijk van de omstandheid krijgen ze misschien bijstand.
Dat komt niet alleen door het CBBS maar ook doordat de nieuwe keuringen
bepaalde ziekte niet meer mee telt. Het komt er in grote lijnen nog op neer
dat als je jezelf kan verzorgen, wassen en eten en zo, en je de Nederlandse
taal spreekt kan je werken.
Het CBBS is niet doorzichtig en toetsbaar, de rechters van de Centrale Raad
van Beroep hebben dat bevestigd maar dat kan je lezen op die site die ik
plaatste.
Een duidelijk voorbeeld ervan is de functies die erin staan en war de
arbeidsdeskundige mee aan de slag moet. Op het moment zijn er twee functies
favoriet, die bij duisenden mensen geduidt worden. Chauffeur bestelwagen
speciale producten en printplaatmonteur. Die laatse is er een die niet meer
bestaat in Nederland daar het volledig is geautomatiseerd. Phillips weet er
over mee te praten en bevestigde het. De electronicaonderdelen van
tegenwoordig mogen niet eens meer met de vingers worden aangeraakt daar ze
zo gevoelig zijn dat ze door je eigen statische electriciteit al stuk gaan.
De Bestelwagenchauffers voor speciale producten, denk aan Tafeltje dekje, is
in de meeste gevallen een vrijwilligersbaantje maar niet bij het UWV.
Niemand kan controleren of alle functies wel voorhanden zijn. Eerst 10, nu
hoeven er nog maar 3 van te bestaan. Die 3 functies worden dan voor
duizenden mensen geduidt.
Het is pure theorie dus. Een indien een bepaalde functie niet voor je kan
wordt hij aangepast. Dan wordt het, als de werkgever een hele batterij aan
aanpassing zou doen zou het wel kunnen. Er wordt niet bij stilgestaan of die
werkgever dat wel zou willen. Maar als hij het zou doen dan zou je het
kunnen.

Voorbeeldje van zeer dichtbij. Voor een gezond iemand wordt er een getal van
800 keer per uur dat je kan bukken om iets op te pakken van de grond.
In het mijn bekende geval, werd er een rugpatient onderzocht, die moest zich
een keer vooroverbuigen waarbij de arts kon vaststellen dat hij dat wel 150
per uur zou kunnen, en dat uiteraard 8 uur per dag aan een stuk. De man
vroeg dat aan zijn fisiotherapheut die van zijn stoel viel en kwam met 20 of
30 keer per dag.
Als een geduide functie een bepaalde eigenschap niet heeft, bijvoorbeeld,
lopende band werk, wordt het er gewoon bijgekalkt. Iemand die zich
regelmatig moet kunnen vertreden, dus niet continu zitten. Ineens kan je dan
aan je lopende band je vertreden. Schijnbaar de band stilzetten en op en
neer gaan wandelen.
Het begrip Passend werk kent men niet meer, je kan alles doen, ongeacht je
affiniteit, kennis, diploma's enz.
Ik heb heel wat mensen begeleid bij de (her)keuring en het scheelt wel, ze
worden wat voorzichtiger dan, maar duidelijk is dat de uitslag vantevoren
reeds vaststaat. Sommige keuringsartsen zitten er echt wel mee en zeggen ook
dat ze niemand meer mogen afkeuren voor 100%. Indien het toch niet anders
kan moeten ze de argumenten ervoor verzamelen omdat men op het matje wordt
geroepen daarvoor.
De WAO-uitkeringen gaan niet omlaag maar men wil er zoveel mogelijk uit de
WAO hebben of minstens een lager percentage.
De hoogte van de WAO is slechts voor korte tijd afhankelijk van je
laatstverdiende loon. Als zeer snel zit je aan de vervolguitkering, bij
iemand van 45 is dat al na 1,5 jaar. En die is uiteraard lager in de meeste
gevallen.

Wel is hetgeen je verdiende voor je WAO, je maatmanloon, belangrijk voor de
mogelijkheid tot af kunnen schatten. Heb je weinig verdiend dan kan je veel
sneller een lager percentage krijgen of de uitkering helemaal kwijt worden
doordat laagbetaalde baantjes een groter percentage vormen van hetgeen je
verdiende. Had je een flink salaris tevoren dan is de kans dat je wordt
goedgekeurd veel kleiner, klassejustitie dus. Het gaat er dan ook niet meer
om wat je wel of niet kan maar wat je zou kunnen verdienen en verdient hebt.
Zo kan het zo maar gebeuren dat mensen met een hoog maatmanloon die een
bepaalde functie zouden dat niet hoeven omdat men boven de 80% blijft en
iemand die vroeger het minimum verdiende er helemaal op wordt goedgekeurd.
En dat terwijl men exact hetzelfde mankeert of dezelfde gebreken hebben.

Ik las net nog een bericht hier van Bert waarin hij trachtte uit te leggen
waarom het toch allemaal zo nodig is. Dat is sociaal zegt hij voor de mensen
in de toekomst. Hij wil dus eigenlijk zeggen dat we over lijken dienen te
gaan om de sociale zekerheid in de toekomst veilig te stellen. Asociaal zijn
om sociaal te zijn, zo kan je het ook zeggen.

Ik ben ook zeer van mening dat mensen die kunnen werken dat zouden moeten.
Maar mensen eerst 20 jaar of langer thuis laten zitten en dan van de een op
het ander moment zeggen je kan weer  vollegig aan de slag is gelul
natuurlijk. Zolang van de arbeidsmarkt af veroorzaakt zelf al
arbeidsongeschiktheid.

Ger