Vanavond in Zembla

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Apr 22 15:12:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Ger,

De uitzending van Zembla heb ik niet gezien. Ik begrijp dat de kwestie
gaat over de herkeuring van WAO-ers. Wat ik had begrepen is dat de WAO
jarenlang is misbruikt als een soort goedkope manier om van mensen af te
komen. Dit ontken jij dacht ik niet. Maar je bezwaar richt zich er nu
tegen dat er allerlei mensen die wel degelijk arbeidsongeschikt zijn, ook
hun uitkering kwijt raken. En daardoor eerst een poosje in de WW
terechtkomen en vervolgens onherroepelijk in de bijstand, waar ze nooit
meer uit zullen komen. En dat dat komt door het nieuwe beoordelingssysteem
CBBS van het UWV. Dat is niet zorgvuldig genoeg en misschien zelfs wel met
opzet zo bedacht. Waar het dan dus blijkbaar om gaat is de WAO-uitkeringen
omlaag te krijgen, maar dan onder valse vlag.

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Hoe zit het eigenlijk met de
hoogte van de WAO-uitkering? Hoe wordt die vastgesteld? Het is dacht ik
gekoppeld aan het laatst verdiende loon. En hoe zit het met het begrip
passende arbeid, dat speelt dacht ik ook een rol, is het niet?