Rendition (was: CIA heeft hier carte blanche?)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Apr 22 10:49:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zo gaat de CIA dus te werk:

www.nu.nl/news/516131/22/CIA_hield_Duitse_verdachte_ten_onrechte_vast.html

CIA hield Duitse verdachte ten onrechte vast

Uitgegeven: 22 april 2005 07:29
WASHINGTON - Medewerkers van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA
hebben een Duitse staatsburger zes weken lang ten onrechte vastgehouden.
Zij hielden hem gevangen in een Afghaanse cel terwijl zij al hadden
vastgesteld dat hij niets met al-Qaeda te maken had. Dat berichtte de
Amerikaanse televisiezender NBC.

Volgens NBC negeerden de CIA-agenten bovendien tot twee keer toe een
bevel van de toenmalige Nationale Veiligheidsadviseur Condoleezza Rice
om de man onmiddellijk vrij te laten. De Duitse autoriteiten onderzoeken
de klacht van de in Libanon geboren Khaled el-Masri. Die zegt dat hij op
oudejaarsavond 2003 in Macedonië werd ontvoerd en overgevlogen naar
Afghanistan.

Volgens de televisiezender, die zich baseert om anonieme Amerikaanse
regeringsfunctionarissen, vermoedden de CIA-agenten dat el-Masri's
Duitse paspoort vals was. Ook zou zijn naam dezelfde zijn als met die
van iemand die gezocht werd wegens zijn vermeende bezoeken aan
trainingskampen van al-Qaeda in Afghanistan.

Fout

De inlichtingendienst ontdekte de fout toen bleek dat het paspoort van
el-Masri wel echt was. De man werd echter nog zes weken vastgehouden
"terwijl functionarissen discussieerden over hoe met de fout om te
gaan", aldus NBC. Behalve Rice was volgens de zender ook de toenmalige
CIA-directeur George tenet van de zaak op de hoogte.