ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Apr 20 06:41:26 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Inderdaad een belastingparadijsje, maar alleen voor de absolute minima.
> Met nog eens een extra steuntje in de rug in de vorm van het basisinkomen.
> Nu krijgen ze een uitkering (die overigens ook door de rest van de
> bevolking wordt opgebracht), waarop gekort wordt als ze werken. En voor de
> meesten is het minimumloon een te hoge horde om te nemen. Denk je eens in
> Ger, we helpen alle bijstandstrekkers aan een baan. Een generatie of meer
> is opgegroeid met het idee dat werkloosheid onvermijdelijk is en daaraan
> kunnen we een einde maken. Geld en werk voor de armen, daar kun jij toch
> [...]

Je gaat het bijna zelf geloven he?

> De werkgever betaalt mee in de vorm van belasting over zijn winst. Wie
> meer dan het minimumloon verdient, betaalt netto mee aan de mensen die nu
> bijstand krijgen. Wie nu op het minimumloon zit, speelt quitte.

En toch moet hij concurreren terwijl zijn kosten dus minimaal hetzelfde
blijven zoniet hoger worden?

> Minimumloon, niet bijstandsniveau. Er is toch zeker geen regel die zegt
> dat stukadoors, vrachtwagenchauffeurs, gepromoveerde economen, IT-ers etc
> een *moreel* recht hebben op meer geld dan jouw buurvrouw? Als we nu
> solidair willen zijn, gaan we toch eerst de mensen helpen die nu minder
> dan het minimumloon verdienen?

Kijk aan, de aap komt uit de mouw. Je wil het  communisme invoeren, allemaal
hetzelfde verdienen, directeur of koffiejuffrouw.

> Het zal je dan wsch verheugen dat Neelie Kroes staatssteun keihard wil
> aanpakken.

Goh zeg, en dat lost het op? Dan kan je concurreren met China waar het
loonniveau op circa 10% van ons ligt?

> Geen van beide. Eerlijke concurrentie, zodat de klant ook eerlijke prijzen
> betaalt. De Polen buiten de deur houden is geen doel. Voorkomen dat mensen
> hier werkloos worden wel. En daar mogen ze zelf best aan mee betalen. Haal
> zo veel mogelijk IT-ers naar Nederland zou ik zeggen. Dan kan het aandeel
> IT in de kostprijs van alle producten en diensten omlaag. Je zult mij niet
> horen klagen als ik daardoor op het minimumloon zou uitkomen. Ik zie dat
> eerlijk gezegd ook niet gebeuren, maar als het toch gebeurt is het maar
> tijdelijk.

Dat hoor je alle mensen zeggen die ruim boven dat minimumloon zitten, vooral
al ze denken dat het niet zo snel zal gebeuren.

Ger