ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Apr 17 21:32:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Natuurlijk mogen ze daar geld mee verdienen, waarom niet? Maar te zwaar en
> te lang werken hebben we hier verboden en waarom? Om te trachten voor te
> zijn dat mensen juist daardoor ziek worden en in de WAO belanden.

En dat is ook een heel goede zaak. Ik ben er helemaal niet voor om dat af
te schaffen. Wel om te kijken of we misschien niet wat flexibeler met de
regels om kunnen springen, zoals in Engeland. Als de periode waarin je
langer dan 40 uur per week werkt niet al te lang duurt en je er
fatsoenlijk mee verdient, moet het mogen. Stel nou dat je maximaal een
maand lang 60 uur per week productiewerk doet dat niet onaanvaardbaar
zwaar is en daarvoor bijvoorbeeld minimaal twee keer het minimumloon
krijgt. Dat soort constructies moeten wat mij betreft mogen. Niet als die
situatie maanden achtereen voortduurt.

> Maar nu
> het Polen zijn willen we zo soaciaal zijn dat dat niet erg is. Worden ze
> ziek dan zitten ze in Polen en hebben we er toch geen last van.

Hier ben ik dus net als jij helemaal tegen.

> Heb je al eens asperdes gestoken? Een hele lange dag krom staan op het
> land
> in weer en wind?

Nee, dat heb ik inderdaad niet. Ik geloof graag dat het heel zwaar werk
is. En dat houdt dus ook in dat we ervoor moeten zorgen dat mensen het
niet zo lang doen dat het slecht voor ze is. Of het nou Nederlanders zijn
of Polen.

> Tomaten plukken is niet zo zwaar nee, maar wel als het in een moordend
> tempo
> en 16 uur per dag moet. En zo nodig 7 dagen per week.
> En wat roept de Geus? Versoepel de arboregels en zorg dat de WAO
> onbereikbaar wordt. Maak er maar slaven van en laat ze vooral stikken als
> het misgaat.

Van dat laatste geloof ik helemaal niets. Volgens mij is het idee om
excessieve regelgeving die tot extra kosten (en dus extra werkloosheid)
leidt terug te dringen.

> De coalitie roept dat dit sociaal is, terug naar een eeuw geleden. We
> hebben
> het over wat anders hoor als de hele dag achter een PC zitten met een
> bakkie
> koffie ernaast. Er zijn legio mensen die zich de rug of zo kapot gewerkt
> hebben door te zwaar en te lang werk, die nu de WAO uitgegooid worden.

Ik ken die feiten niet, maar dat is iets waar ik erg tegen ben. Ik vind
bezuinigen op WAO of AOW heel wat anders dan bijv. de termijn van de WW
terugbrengen. De eerste twee hebben met solidariteit te maken, de laatste
niet. Als je tenminste met een andere oplossing komt.

> Jij wil zeggen dat omdat die Polen dat komen doen wij het ook maar weer
> moeten?

Nee.

> En als mijn buurvrouw middels het basisloon minder duur zou zijn zou ze
> ook
> niet als de baas met zijn vingers knipt kunnen klaarstaan, ze moet er ook
> nog zijn voor de kids toch?

Als ze goedkoper is dan die Polen heeft ze een veel sterkere machtpositie
tov haar werkgever en hoeft ze dat niet te pikken.

> En niet alleen in de landbouw is het zo. Ga eens kijken bij nogal wat
> logistieke bedrijven. Orderpick bijvoorbeeld, ware slavendrijvers zijn
> het.

Dat wist ik niet, maar ik geloof je graag. Ik denk dat een heleboel
laaggeschoold werk nu wordt uitbesteed aan heel goedkope Polen. Maar het
basisinkomen kan mensen juist zo goedkoop maken dat het voor de werkgever
niet meer nodig is om op de arbeidsomstandigheden te korten om de boel
rendabel te houden. En voor de werknemer voldoende rendabel om
wansituaties niet meer te pikken.

> [...]
> werk
> is blijf je maar staan. 13 uur aaneengesloten aan een razendsnelle lopende
> band die nauwelijks is bij te houden. De Geus wil de arbo aanpassen zodat
> het mogelijk wordt, wat al illegaal gebeurd.
> Op papier worden die mensen te laag ingeschaald zodat men kan werken tegen
> het minimumloon als men al de uitzend-CAO hanteert. Liever tegen het
> tarief
> van de logistiek zelf, die hebben namelijk helemaal geen CAO. Na 3
> kontrakten allemaal oplazeren anders komen ze in vaste dienst wat men al

Dit is alleen een probleem als er een tekort aan banen is. Met een
basisinkomen zou dat niet moeten voorkomen.

> [...]
> ver van je bed toch?
> Maar omdat de Polen dat wel willen doen moeten wij het ook maar? Wat is de
> volgende stap, de kinderarbeid weer invoeren?
>
> Laat Balkenende en de rest van ASO dat eens slechts een dagje komen doen,
> dan piepen ze wel anders. Je zal mij niet horen zeggen dat zij en anderen
> een makkelijke baan hebben maar het gebagitaliseer van het werk van mensen
> die dat met de handjes moeten doen word ik kotsmisselijk van. Er wordt
> geoordeeld en besloten over zaken waar ze in de verste verte geen weet van

Nou, ik heb ook wel eens werk met de handjes gedaan hoor. En ik vind juist
dat mensen zich daarvoor niet te goed moeten voelen. Jou beluisterend kom
ik tot de conclusie dat er momenteel misstanden zijn en dat wist ik niet.
En ik vind het een prima idee om dat te verbieden voor zover het niet al
verboden is. En erop toe te zien dat de regels worden nageleefd. Maar
daaraan zou ik iets willen toevoegen. De economische reden dat er nu
misstanden zijn, is denk ik dat het voor de werkgever te duur is om te
doen wat sociaal wenselijk is en dat de werknemers zo arm zijn dat ze het
moeten pikken. Dat leidt onherroepelijk tot een probleem: ofwel de
werkgever houdt zich aan de wet, maar kan geen mensen aannemen en dus
hebben we werkloosheid. Of hij neemt wel mensen aan, maar behandelt ze
niet goed. Er moet dus gewoon geld bij. Geef de mensen genoeg geld om zo
goedkoop te worden dat de overige arbeidsomstandigheden voor de werkgever
weer betaalbaar worden. En maak de mensen machtig genoeg om misbruik niet
te hoeven pikken. Egoisme is een kracht die je kunt kanaliseren in een
sociaal wenselijke richting...