referendum (was iets met aso of so)

Fri Apr 15 22:26:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zal, zoals ik het nu begrijp, tegen de Europese grondwet stemmen.

Omdat ik tegen deze grondwet ben - meer dan een verdrag tussen autonome
staten - zoals die nu de confederatie "Europa" instelt. Europa is m.i. nog
niet rijp om vergaand bevoegdheden aan over te dragen en autonomie anders
dan "ridicuul" uittreden op te geven.

Forum in de Volkskrant vandaag, vrijdag 15 april, met zowel voorstander Jan
Willem Sap als columnist Ronald Plasterk, geven e.e.a. vandaag goed weer.
Subsidiariteit ofwel autonomie gaat verloren, want 1/3e van de stemmen van
de nationale parlementen is nodig om niet te heoevn gehoorzamen aan
"Europa". Helaas staan beide artikelen slechts tegen betaling op de site.

Ook andere opiniemakers geven me goede argumenten deze stap nu niet te
willen zetten, hoe ridicuul en weinig zeggend veel voorstanders zo'n
beslissing ook achten. Het ridiculiseren van tegenstemmen want uit Europa
treden, alsmede doen alsof het slechts om kleine positieve wijzigingen van
bestaande verdragen gaat, komt mij onwaarachtig en oneigenlijk over.

Fritz van Rikxoort

Grondwet vestigt Europa als staat
- Forum - vrijdag 15 april 2005 (Column, 794 woorden, pagina 11)

We lezen in de Europese Grondwet. Artikel 1: Bij deze Grondwet wordt
de Europese Unie ingesteld, waaraan de lidstaten bevoegdheden toedelen.-
auteur   Ronald Plasterk

Waardeer het referendum en stem voor de EU-Grondwet
- Forum - vrijdag 15 april 2005 (Opinie, 969 woorden, pagina 11)

... bevoegdheden zijn in Brussel gekomen, terwijl de werking van
verdragen voor de burger almaar ontoegankelijker werd, betoogt Jan Willem
Sap. Een stem tegen is ridicuul.-

info   Jan Willem Sap is universitair hoofddocent Europees
recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en lid van het bestuur van de
Vereniging Democratisch Europa. Vanavond ...