referendum (was iets met aso of so)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 15 20:32:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Naar Italië?  Daar is ook niets is mee, maar denk er om: Sporgesi e
pericoloso! (als ik mijn treinbordjes goed kan herinneren). Het voorliggende
voorstel tot verdragswijziging is ook geen grondwet, maar zal vermoedelijk
wel de regels tot aanpassing wat moeilijker maken (of juist niet, door het
vetorecht aanzienlijk uit te hollen). Het europees verdrag kent nu eenmaal
van oudsher een constituerend gedeelte (wat we nu maar gemakshalve de
grondwet noemen) en praktische maatregelen, zoals het vrij verkeer van
diensten, waar over nu op grond van de door commissaris Bolkestein
opgestelde richtlijn weer zoveel te doen is (koop Nederlandse waar, dan
steunen we elkaar  en dergelijke de economie stimulerende slogans). Ik zal
ook voorstemmen, op basis van het huidig verdrag en het verdrag van Nice (de
terugval optie)is niet meer te werken, Nederland buiten de EU is volstrekt
absurd.

Groet,

Tjerk

  _____