ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 15 15:49:06 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mogelijk, maar als er mensen zijn die het wel volhouden, zouden die er dan
> geen geld mee mogen verdienen? Tenzij het zulk asociaal werk is dat je er
> helemaal aan kapot gaat, maar dan moet het gewoon verboden worden. En ik
> heb vanmiddag nog uit betrouwbare bron gehoord dat bijv tomaten plukken
> geen belachelijk zwaar werk is. Ik vind dat Nederlanders zich niet te goed
> moeten vinden om tomaten te plukken.PS:

PS:

Natuurlijk mogen ze daar geld mee verdienen, waarom niet? Maar te zwaar en
te lang werken hebben we hier verboden en waarom? Om te trachten voor te
zijn dat mensen juist daardoor ziek worden en in de WAO belanden. Maar nu
het Polen zijn willen we zo soaciaal zijn dat dat niet erg is. Worden ze
ziek dan zitten ze in Polen en hebben we er toch geen last van.
Heb je al eens asperdes gestoken? Een hele lange dag krom staan op het land
in weer en wind?
Tomaten plukken is niet zo zwaar nee, maar wel als het in een moordend tempo
en 16 uur per dag moet. En zo nodig 7 dagen per week.
En wat roept de Geus? Versoepel de arboregels en zorg dat de WAO
onbereikbaar wordt. Maak er maar slaven van en laat ze vooral stikken als
het misgaat.
De coalitie roept dat dit sociaal is, terug naar een eeuw geleden. We hebben
het over wat anders hoor als de hele dag achter een PC zitten met een bakkie
koffie ernaast. Er zijn legio mensen die zich de rug of zo kapot gewerkt
hebben door te zwaar en te lang werk, die nu de WAO uitgegooid worden.
Jij wil zeggen dat omdat die Polen dat komen doen wij het ook maar weer
moeten?

En als mijn buurvrouw middels het basisloon minder duur zou zijn zou ze ook
niet als de baas met zijn vingers knipt kunnen klaarstaan, ze moet er ook
nog zijn voor de kids toch?
En niet alleen in de landbouw is het zo. Ga eens kijken bij nogal wat
logistieke bedrijven. Orderpick bijvoorbeeld, ware slavendrijvers zijn het.
Niks mee te maken dat een huisvrouw ook nog een gezin heeft, zolang er werk
is blijf je maar staan. 13 uur aaneengesloten aan een razendsnelle lopende
band die nauwelijks is bij te houden. De Geus wil de arbo aanpassen zodat
het mogelijk wordt, wat al illegaal gebeurd.
Op papier worden die mensen te laag ingeschaald zodat men kan werken tegen
het minimumloon als men al de uitzend-CAO hanteert. Liever tegen het tarief
van de logistiek zelf, die hebben namelijk helemaal geen CAO. Na 3
kontrakten allemaal oplazeren anders komen ze in vaste dienst wat men al
helemaal niet wil.
In Venlo en omgeving is de overgrote meerderheid Duitser die er werkt, nog
wel, de eerste Polen zijn er al gesignaleerd. Kontrakjes van een half jaar
en een paar dagen de griep gehad betekent geen verlenging, ziek worden is
ten strengste verboden op straffe van geen werk meer.
In dezelfde loodsen staan mensen hele lange dagen containers te laden,
loeizwaar werk dus. En niks om 5 uur stoppen, de orders van die dag moeten
af, ook al wordt het dan maar 9 uur 's avonds. Wat het vooruitzicht is van
die mensen als ze straks niet meer kunnen? De bijstand of zo, de WAO is te
ver van je bed toch?
Maar omdat de Polen dat wel willen doen moeten wij het ook maar? Wat is de
volgende stap, de kinderarbeid weer invoeren?

Laat Balkenende en de rest van ASO dat eens slechts een dagje komen doen,
dan piepen ze wel anders. Je zal mij niet horen zeggen dat zij en anderen
een makkelijke baan hebben maar het gebagitaliseer van het werk van mensen
die dat met de handjes moeten doen word ik kotsmisselijk van. Er wordt
geoordeeld en besloten over zaken waar ze in de verste verte geen weet van
hebben.

Ger