ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 15 15:14:01 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Jazeker wel, maar het is onterecht alleen hen op te zadelen met die
> verantwoordelijkheid ipv de gehele maatschappij. Onterecht beide kanten
> op. Net als wanneer we jou zouden verplichten tot het onderhouden van je
> buurvrouw. Onterecht tegenover jou. Als jij een goed inkomen hebt (en dat
> weet ik natuurlijk helemaal niet), mag men van je verwachten dat je
> meebetaalt, maar niet alles betaalt. Als je geen goed inkomen hebt, zou je
> ook niet mee hoeven te betalen. Ook onterecht tegenover jouw buurvrouw
> omdat ze niet op liefdadigheid aangewezen mag zijn.

En om hen niet alleen ermee op te zadelen mogen ze de boel belazeren? Daar
waar anderen zich wel netjes gedragen.

> Zeker wel. Alleen vind ik de wet op dit punt verkeerd. Maar zolang het de
> wet is, moet men zich eraan houden. En ik weet ook wel dat dit niet
> gebeurt. En dat er ook Polen zwart werken. En dat deugt niet.

En je aan de wet houden behoort niet bij je maatschappelijke
verantwoordelijkheid?

> Mogelijk, maar als er mensen zijn die het wel volhouden, zouden die er dan
> geen geld mee mogen verdienen? Tenzij het zulk asociaal werk is dat je er
> helemaal aan kapot gaat, maar dan moet het gewoon verboden worden. En ik
> heb vanmiddag nog uit betrouwbare bron gehoord dat bijv tomaten plukken
> geen belachelijk zwaar werk is. Ik vind dat Nederlanders zich niet te goed
> moeten vinden om tomaten te plukken.
>
> Het probleem zit hem niet in het feit dat die Polen voor zo weinig geld zo
> hard willen werken. Het probleem is dat we hier werkloosheid hebben.

Het probleem is dat die werkeloosheid vergroot wordt door die Polen.

Althans

> Dus toch (mede) een kwestie van de hoogte van het loon. En dat is op te
> lossen met subsidie.

Gaat ie weer, die subsidie moet ook betaald worden hoor. Dus blijft ze even
duur.

> Vandaar dus mijn pleidooi voor basisinkomen of een variant daarop. Stel
> dat jouw buurvrouw een basisinkomen van zeg 500 euro per maand krijgt en
> ze over de eerste 500 euro die ze verdient geen belasting hoeft te
> betalen. Zet het minimumloon vervolgens op 3 euro. Met 160 uur per maand
> komt ze dan minstens aan 980 euro schoon. Dan zit je zo'n beetje al aan
> het netto minimumloon. Daarnaast natuurlijk nog kinderbijslag. Vinden we
> dit sociaal nog te weinig? Dan spelen we gewoon een beetje met de
> coefficienten.

En daarvan zal ze kinderopvang moeten betalen en dergelijke. Gaan werken
kost nu eenmaal ook geld toch?

> Het zit natuurlijk iets ingewikkelder, je moet het CPB de
> koopkrachtplaatjes laten doorrekenen om een constructie te vinden die je
> aan de kiezer kunt verkopen.

Aan de kiezer kan verkopen. Dat is puur partijbelang, ik dacht dat het om de
samenleving ging.

> En als we de mensen een basisinkomen geven ook nog eens een belangrijk
> onderdeel van de oplossing in plaats van onderdeel van het probleem.

Je geloof is wel heilig in dat basisinkomen he, totdat er weer werkeloosheid
komt en het slechter gaat en iedereen gaat klagen dat ook dat onbetaalbaar
wordt.

Ger