ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 15 14:06:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Tja, da's niet het probleem van die telers lijkt me. Wel een
> maatschappelijk probleem natuurlijk.

Ow, raar, die telers oftewel werkgevers zijn geen deel van de maatschappij,
die hebben geen maatschappelijke verantwoordelijkheid?  Die hoeven zich niet
aan de wet (CAO) te houden?

> Nou misbruik, ze doen het vrijwillig omdat wat ze hier kunnen verdienen
> voor hun begrippen veel is. Als je van drie maanden hard werken in het
> buitenland hier een jaar kunt leven, klinkt mij dat ook aantrekkelijk in
> de oren. Ik zou niet het gevoel hebben dat er dan van mij misbruik zou
> worden gemaakt.

Duidelijk dat je niet weet hoe het gaat. Je zou het wellicht niet eens
volhouden.

> Hoe komt het dan dat ze niet wordt aangenomen? Neemt ze geen genoegen met
> het salaris van de Polen? Als je argument is dat ze daarvan niet een kind
> kan onderhouden, heb ik daar alle sympathie voor. Maar dan is dat het
> probleem. Dan moet er dus gewoon subsidie bij. Subsidie voor werk ipv
> subsidie voor gedwongen aan de kant staan.

Een werkgever praat niet eens met haat daarover, hij wil geen Nederlanders.
Die hebben een bescherming door bijvoorbeeld de vakbond of via een advocaat
of wat ook. Een Pool weet niet eens wat een minimumloon betekent. Althans in
zoverre dat dat in Polen aan de 180 Euro zit.

> Inderdaad en het is economisch gezien ook gekkigheid om Nederlanders aan
> de kant te laten staan om Polen hierheen te halen.

Al die Polen werken via speciale uitzendbureau's. Op papier krijgen ze het
minimumloon, maar daar gaan de verblijfskosten en een deel van de reiskosten
nog vanaf. Men duwt 15 Polen in een huurhuisje en vangt een groot deel van
dat loon weer terug, in veel gevallen de helft. Zo kan men de Pool erg
goedkoop aanbieden aan de teler. Her kan een Nederlander nooit tegen
concureren. Tenzij je tegen 70% van het minimumllon wil gaan werken, de
bijstand levert dan meer op en je hoeft er geen 10 uur of meer voor te
werken per dag.
Legale koppelbazen zijn het dus en de overheid geeft ze ook nog
vergunmningen.

Ger