ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Apr 15 13:22:34 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Goh zeg, jij wil je welvaart inleveren voor de rest van Europa?

Jazeker, al denk ik eerlijk gezegd dat het een kwestie van verlicht
eigenbelang is. We hebben allemaal baat bij groei en bij dalende prijzen.

> En wie gaat die B betalen? De rest van Europa?

De Nederlandse belastingbetaler.

> Weet je ook hoe dat komt? De mensen hebben geen geld meer om uit tegeven
> dus
> men moet wel.

Precies, lonen en prijzen moeten hier allebei omlaag of minder hard
omhoog. En in Polen net omgekeerd.

> En dat komt weer door de komst van de Euro terwijl er
> gewaakt
> zou worden dat de prijzen er niet door zouden stijgen.

Afgezien van incidenten geloof ik hier helemaal niks van.

Zalm in 1999.
> Verkeer
> en Waterstaat gaf het voorbeeld door als eerste de boetes naar boven af te
> ronden destijds.
> Een truitje in de uitverkoop van een tientje kost nu nog een tientje,
> alleen
> zijn het nu Euro's, maal 2,20371 dus. Tel er maar 30% af en je bent er nog
> lang niet.

Kledingprijzen gaan hard achteruit...

> Allemaal een uitkering en de Polen laten werken?

Nee, allemaal een basisinkomen plus werk.

> En er godzijdank geen gebruik van gemaakt. Lekker aso zeg.

Wat is daar nu aso aan? Als je huis niet afbrandt, kan je je premie toch
ook niet terugvragen? Als ik een brief krijg van de verzekering: volgend
jaar wordt de premie 10% hoger, dan kan ik daar toch ook niks aan doen?

> Juist en voor de mensen die dadelijk na 40 jaar hun baan verliezen staat
> het
> huis in brand.

En daarvoor zijn ze volgens de nieuwe voorwaarden, waarvoor ze de nieuwe
premie betalen verzekerd. Geen diefstal of afpakken. Wel stijgende
prijzen/dalende kwaliteit. Da's heel wat anders.

> En daardoor wordt het dus zo duur dat het niet meer is op te brengen en
> mag
> je dag zeggen tegen je gespaarde centjes.

Hoe bedoel je dag zeggen tegen je gespaarde centjes? Als pensioenpremies
te duur worden om met (pre)pensioen te gaan en iemand anders lapt bij, dan
zijn het dus blijkbaar niet helemaal je eigen centjes. Wat nog niet wil
zeggen dat we niet solidair moeten zijn, maar dan moeten we de dingen wel
goed benoemen.

> Hoeveel geld komt er dadelijk vrij uit get erfgoed van de babyboomers,
> pensioengelden, huizen etc. Waar heel veel belastingen van geheven gaan
> worden?

Weet ik eerlijk gezegd niet.

> Is het zo'n ramp dat de jongeren meebetalen aan de welvaart van hun
> ouders,
> die een leven lang hard gewerkt hebben om hen te laten studeren?

Zeker niet.

> Net zoals
> zij dat gedaan hebben voor hun ouders die helemaal nooit betaald hebben
> omdat de AOW niet bestond.
> Solidariteit hoort van 2 kanten te komen hoor. Jammer dat we een kabinet
> hebben die dat woord niet kent.
> Meebetalen van 2 kanten lijkt ook mij prima, maar alleen daar waar het
> kan.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens.