ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Apr 15 11:56:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Mark,

Ik ben blij dat er tenminste een iemand was die wist waar die b voor stond
;-)

> Martijn, op zich heb je gelijk dat een basisinkomen het
> concurrentievoordeel van Polen tov Nederlanders kan opheffen, maar dat
> is dan wel op basis van oneerlijke competitie. Immers, de Pool betaalt
> hier dan gewoon belasting waar de Nederlandse basisinkomens van betaald
> worden. En ik neem maar even aan dat de Pool geen recht heeft op een
> basisinkomen, want anders kan het systeem niet werken, behalve als het
> EU breed wordt ingevoerd, waar ik maar even niet vanuit ga. De Pool
> subsidieert dus als het ware zijn Nederlandse
> 'arbeidskrachtconcurrenten'.

Goed punt, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Je zou natuurlijk kunnen
maken dat Polen hier geen belasting hoeven te betalen, maar gewoon in
Polen. Maar ja, ook dat geeft weer schevigheden.

> Daaraan gerelateerd moet je ook concluderen
> dat een Nederlander die over de grens arbeid verricht in een land waar
> geen basisinkomen bestaat, ook zijn/haar recht op een basisinkomen deels
> moet verliest, liefst evenredig met het aantal gewerkte uren in het
> buitenland. Anders creeer je ook daar scheve verhoudingen en een te
> grote druk op de NEderlandse belastingbetalers.

Mee eens.

> Op zich geen principieel verschil met de oneerlijke fiscale en sociale
> behandeling van tijdelijke arbeidsimmigranten zoals heden ten dage ook
> plaatsvindt, maar een basisinkomen zou die nadelen voor immigranten nog
> eens drastisch vergroten. Iets waar Ger waarschijnlijk blij mee zou
> zijn, maar waar ik als liberaal niet gelukkig mee ben.

Voor de vrachtwagenchauffeurs wel, maar niet voor de IT-ers denk ik.

> Overigens zie ik wel oplossingen, maar die hebben wel altijd als gevolg
> dat de huidige situatie waarin Polen goedkoper zijn voor werkgevers
> laten bestaan. En dus blijft de verdringing van Nederlandse
> arbeidskrachten door buitenlanders bestaan. En dat is op zich ook
> logisch, omdat een EURO voor hen nu eenmaal meer koopkracht oplevert dan
> voor de Nederlander, en natuurlijk omdat men met minder koopkracht
> genoegen neemt.

Ik ben benieuwd aan welke oplossingen jij denkt. Maar verdringing is toch
altijd te compenseren door lager te gaan zitten met je prijs? En je hebt
als Nederlander het voordeel dat je geen dubbele woonruimte nodig hebt,
geen reiskosten hebt, de taal beter spreekt enzo.

Groeten,

Martijn