ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 15 08:59:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ook dan.

Goh zeg, jij wil je welvaart inleveren voor de rest van Europa?

> Ik zeg niet dat het huidige systeem goed werkt. Een beter systeem begint
> met een b ;-)

En wie gaat die B betalen? De rest van Europa?

> Ik vrees dat je daarin gelijk hebt.

Ik hoop het.

> Niet voor bijv. de prijs van melk. Die is nu goedkoper dan 15 jaar
> geleden. En door de prijzenoorlog in de supermarkten zijn allerlei prijzen
> flink gedaald. Electronica is een stuk goedkoper geworden. De prijs van
> kleding gaat in 2 jaar zo'n 20 a 30% omlaag.

Weet je ook hoe dat komt? De mensen hebben geen geld meer om uit tegeven dus
men moet wel. En dat komt weer door de komst van de Euro terwijl er gewaakt
zou worden dat de prijzen er niet door zouden stijgen. Zalm in 1999. Verkeer
en Waterstaat gaf het voorbeeld door als eerste de boetes naar boven af te
ronden destijds.
Een truitje in de uitverkoop van een tientje kost nu nog een tientje, alleen
zijn het nu Euro's, maal 2,20371 dus. Tel er maar 30% af en je bent er nog
lang niet.

> En dat moet dus veranderen.

Allemaal een uitkering en de Polen laten werken?

> Als voorbeeldfunctie inderdaad mooi, maar verder volstrekt ineffectief
> denk ik.

> Klopt.

> En ook 40 jaar een verzekering gekregen om een ww van 5 jaar te betalen.

En er godzijdank geen gebruik van gemaakt. Lekker aso zeg.

> Of heb je al gehoord
>
> Nee.

> Niks mis mee toch? Het zou wat anders zijn als ze dat pas zouden zeggen
> nadat je huis net was afgebrand. Maar als het ene jaar is verstreken, kan
> je nieuwe afspraken maken voor het nieuwe jaar.

Juist en voor de mensen die dadelijk na 40 jaar hun baan verliezen staat het
huis in brand.

Juist

> [...]
> meer. Ik zie niet in waarom de jongere generatie zou moeten betalen aan
> een vervroegd pensioen voor de oudere generatie, zeker niet als die ook al
> eens te weinig premie hebben betaald voor hun gewone pensioen. Belofte
> maakt schuld, dus oude verplichtingen moeten worden nagekomen. Maar het
> moet voortaan wel anders.

> Als ik het goed heb begrepen is het juist niet zo dat ze gedag kunnen
> zeggen tegen hun centen. Ze kunnen alleen voortaan niet meer tegen de oude
> gesubsidieerde voorwaarden geld bijsparen. Oude verplichtingen worden nog

En daardoor wordt het dus zo duur dat het niet meer is op te brengen en mag
je dag zeggen tegen je gespaarde centjes.

> [...]
> prepensioen (in ieder geval voor nieuwe gevallen) lijkt me dus terecht.
>
> Maar je hebt het nu over VUT en prepensioen toch? Bij de discussie over de
> AOW gaat het ook over het gewone pensioen. En ik heb begrepen dat een van
> de problemen is dat men jarenlang geen rekening heeft gehouden (kon
> misschien ook niet, weet ik niet zeker) met de vergrijzing. En dus te
> weinig pensioenpremie heeft betaald. Dan lijkt het me niet reeel dat de
> kosten daarvan nu uitsluitend zouden worden afgewenteld op de volgende
> generatie. Meebetalen lijkt me prima, maar helemaal afwentelen niet.

Hoeveel geld komt er dadelijk vrij uit get erfgoed van de babyboomers,
pensioengelden, huizen etc. Waar heel veel belastingen van geheven gaan
worden?
Is het zo'n ramp dat de jongeren meebetalen aan de welvaart van hun ouders,
die een leven lang hard gewerkt hebben om hen te laten studeren? Net zoals
zij dat gedaan hebben voor hun ouders die helemaal nooit betaald hebben
omdat de AOW niet bestond.
Solidariteit hoort van 2 kanten te komen hoor. Jammer dat we een kabinet
hebben die dat woord niet kent.
Meebetalen van 2 kanten lijkt ook mij prima, maar alleen daar waar het kan.

Ger