ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Apr 14 20:05:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> met wat in feite de verantwoordelijkheid is van de maatschappij als
> geheel.

> Nou, ik had geen baan he? Maar naar analogie, als er Poolse IT-ers naar
> Nederland komen om voor minder dan de huidige tarieven (die overigens
> aanzienlijk hoger dan het minimumloon liggen ;-)) te komen werken?
> Jazeker, al betekent dat dat ik met mijn prijzen ook omlaag moet. Da's nou
> marktwerking. Dan zou ik het natuurlijk wel fijn vinden als dit niet
> alleen gebeurt met IT-ers, maar ook met artsen, juristen, loodgieters etc.

En als je tarief met de helft naar beneden moet en de prijzen blijven
gelijk?
Net als bij de Firma Enschede nu die dankzij de EU 100 man de straat op moet
schoppen omdat andere bedrijven die geld drukken staatsbedrijven zijn.
Lekker hoor die EU. Dan wordt het geld goedkoper? En de uitkeringen van die
100 mensen en de ellende van ze?

> Da's een mogelijkheid, maar ik denk niet dat dat veel zal helpen. En
> bovendien ben ik om andere redenen erg voor de EU-grondwet.

Ik niet, we kunnen alleen maar tegen of voor het hele pakket zijn. En als de
geluiden goed zijn ben ik met een meerderheid.

> Da's een manier. De prijzen beginnen hier trouwens al omlaag te gaan. Dat
> proces kunnen we versnellen door handelsbarrieres voor Indiase textiel,
> Zuid-Amerikaanse landbouwgoederen en Poolse vrachtwagenchauffeurs weg te
> nemen. Een andere oplossing is als in Polen de lonen en prijzen gaan
> stijgen. En uiteindelijk gaat dat natuurlijk ook gebeuren, maar dat kan
> nog lang duren.

Prijzen omlaag? Behalve energiekosten, OZB, en nog een batterij accijnzen.
En de prijzen voor levensonderhoud moeten nog heel ver zakken voor we weer
op het peil van toen de gulden er nog was. Mag je er de inflatie nog
bijtellen zelfs.

> Maar ik zit aan een andere manier te denken. Eentje waarover ik het van de
> week nog roerend eens was met een demonstrant van de club Woonstrijd (naar
> ik vermoed een actie van de kraakbeweging, al wou hij niet echt zeggen wie
> erachter zat). Het begint dus met een b. Extra hint: loon is niet
> hetzelfde als inkomen. Inkomen is waar het om draait...

Voor de meeste mensen bestaat het inkomen alleen maar uit loon.

> Symbolisch mooi misschien, maar het haalt natuurlijk helemaal niks uit.

Voorbeeldfunctie toch? In plaats daarvan 30% meer dus.

EMU-norm

> Precies en dat werk moet inderdaad geschapen worden. Dat van die pot wist
> ik niet en dat verbaast met hogelijk. Ik dacht dat het probleem nu juist
> was dat de WW-premies aan het stijgen waren.

> Ja, en je hebt ook 40 jaar verzekering op die basis gekregen. Voor de
> toekomst gaat het alleen anders. Er wordt je niks afgepakt, aan oude
> verplichtingen wordt voldaan alleen nieuwe verplichtingen worden onder
> nieuwe voorwaarden aangegaan.

Nee hoor, mensen die dadelijk werkeloos worden krijgen maximaal 3 jaar en 2
maanden WW. En ze hebben 40 jaar betaald met een premiehoogte die was
uitgerekend om een ww van 5 jaar te kunnen betalen. Of heb je al gehoord dat
met invoeren van de nieuwe WW, maar ook de nieuwe WAO, de premies everedig
zakken? En gaat het alleen gelden voor mensen die nu beginnen met het
betalen van premies?
Je bedoeld eigenlijk zoiets als de brandverzekering van je huis. Je hebt 40
jaar betaald om je huis voor 200.000 Euro verzekerd te hebben en dan zegt de
maatschappij dat ze het maximaal uit te keren bedrag terugbrengen naar
150.000. Je mag niks zeggen want je bent wel verzekerd geweest voor dat
200.000.
Ik zou je weleens willen horen dan.

> [...]
> subsidieren ze daar vervolgens voor. Zitten ze vast in de armoedeval. Niet
> echt een sociale oplossing dunkt mij. Maar als we ze nou eens de kans
> gaven om te werken en ze subsidieerden om te werken ipv verplicht aan de
> kant te staan? Dat zou toch sociaal zijn? En het begint dus met een b ;-)

> Ja, onder andere.

> Is dat zo? Ik dacht dat het probleem nu juist was dat men structureel te
> weinig premie had betaald. Omdat de premies nog gebaseerd waren op
> sterftetabellen van een generatie eerder, toen de medische zorg veel

Nee hoor, weet je niet meer dat de VUT werd uitgevonden en waarvoor? Juist
ja, de ouderen maakten vrijwillig plaats voor de jongeren om een verloren
generatie te voorkomen, zo noemde men het destijds. De overheid stimuleerde
dat door het fiscaal aantrekkelijk te maken en maakt het nu juist onmogelijk
en kunnen de mensen gedag zeggen tegen hun centen.