Alternatieven voor D66

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Apr 11 15:01:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

 > REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

non-filosofie van

 > D66.

een politiek partij zou moeten zijn.

 > Aangezien je hier Mark met een k schrijft neem ik aan dat
je mij
 > bedoelt. Ik heb echter geen idee waar je het over hebt.
Kun je dat even
 > verhelderen?

Mark, je schreef:
" D66 kan natuurlijk geen alternatief zijn voor D66. "

Maar dat is nu juist de vraag of dat niet zou kunnen of
niet. Een poltitieke partij die de huidige partij politieke
koers/cultuur volgt kan natuurlijk nog steeds kiezen voor
een andere vorm.

Een vorm ook waarbij de burger zelf ondersteuning krijgt in
zijn pro-actief burgerschap en zijn/haar bemoeienis met de
politiek, anders dus dan via verkiezingen zoveel mogelijk
stemmen halen en daarmee invloed trachten uit te oefenen.

M.a.w. een politiek bewuste burger die zijn invloed
uitoefend vanuit zijn/haar natuurlijke basis, burgerschap.
Dan heb je wel een partij nodig die daar oog voor heeft en
daarin wil voorzien.

Als en burger direct ook betrokken zou zijn bij het lokale
bestuur (besluitvorming) wordt ook daar snel het
inzichtelijk wat de burger wil en welke mogelijke
uitgangpunten hij/zij zou kunnen kiezen als leiddraad bij
zijn/haar besluitvorming, voorafgegegaan door beeld-,
meningsvorming.

zijn/haar keuzes maakt, waarbij de D66 gedachte bij hem/haar
ingang zou kunnen vinden.

 > Deze zin begrijp ik ook al niet.

Het doel is de burger zelf meer (en meer) mogelijkheden te
bieden tot ..... Daarbij kan ook die de insteek (zoals D66
politici dat doen) als leidraad kiezen voor hun handelen.

Ik stel mij voor dat de burgers ook meer met elkaar in
discussie zullen zijn en waarom een non-filosofie de
voorkeur heeft.

Henk Elegeert