Novib/Oxfam: WTO onderhandelingen bedreigen arme boeren

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Apr 11 13:53:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> "Rijke landen dwingen arme landen hun markten te openen om er vervolgens
> hun landbouwoverschotten te dumpen, waardoor arme boeren niet meer in hun
> levensonderhoud kunnen voorzien. Dit stelt Oxfam, waarvan Novib het
> Nederlandse lid is, in een vandaag gepubliceerd nieuw onderzoeksrapport.
>
> Rijke landen hebben jarenlang het IMF, de Wereldbank en bilaterale
> handelsovereenkomsten gebruikt om de markten van arme landen te openen. Nu
> is de Wereldhandelsorganisatie (WTO) het nieuwe instrument waarmee arme
> landen gedwongen worden hun importtarieven te verlagen. Deze gedwongen
> [...]

Ik snap niet waarom het accent ligt op het mogen handhaven van de
invoerheffingen van de arme landen.

Iedereen is het er toch over eens dat prijsdumping niet mag? Heffingen
zijn een legitieme tegenmaatregel, maar wel onwenselijk.

De export-subsidies van de rijke landen veroorzaken de problemen, want
ik kan me niet voorstellen dat de rijke landen zonder die subsidies
kunnen concurreren met de lokale productie.

Hier is het doordraaien van overschotten om de producenten een
minimum-prijs te garanderen gebruikelijk. Een bewuste verstoring van de
vrije markt, met het doel om de continuiteit van de productie niet te
verstoren.

Dan kan het destructieve effect van prijsdumping in arme landen ook geen
verrassing zijn, en van ons mag verlangd worden dat we daar oog voor hebben.

Bart Meerdink