Asielzoekers in Winterswijk

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Apr 7 07:30:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hoe sociaal is het om mensen hier op te vangen als dat alleen maar
> uitstel van het onvermijdelijke is? Op een gegeven moment zullen ze dan
> toch echt eindelijk terug moeten, en dat gaat niet gebeuren zolang we
> het hen hier naar de zin blijven maken. Hoe minder tijd ze in Nederland
> verspillen hoe beter. Of heb je niets geleerd van wat er voor 2000
> misging en waardoor dat kwam?

Nee, natuurlijk is dat niet sociaal als het uiteindelijk toch uitloopt op
terugkeren, maar dat zei ik ook niet.
Maar als we ze wel in de gelegenheid stellen om hier de uitspraak van het
beroep af te wachten, en dat doen we, is het zeer aso, eerder misdadig, om
ze dan met kleine kids en al de straat op te gooien.
Er mankeert dan wat aan de regelgeving. Mocht die daartoe gewijzigd dienen
te worden oke, maar wat er nu gebeurd kan en mag nooit. Niet alleen voor de
mensen in kwestie, maar ook voor de bevolking. Hoeveel soortgelijke daan er
op deze manier op het dievenpad om toch maar aan eten te komen?
Het zal wellicht voor het grootste deel in de grotere steden afspelen schat
ik, maar de bewoners worden er wel mee opgescheept, en niet de minister.

> Een kwestie van zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Harde heelmeesteres veroorzaken doden zo.

> Geef eventueel eens aan hoe het volgens jou allemaal beter kan, waarbij
> een goede oplossing natuurlijk nooit kan inhouden dat er nog veel meer
> mensen naar Nederland komen die later weer terug moeten. Die mensen
> betalen er dan de rekening voor dat jij jezelf op je 'sociale' gevoel
> wilt laten voorstaan.

In dit geval, maar ook soortgelijk wil ik dat ja. Of wil jij zeggen dat je
het sociaal vindt dat een baby van minder dan 2 jaar op straat gekieperd
wordt?
Als jij of wij zo met onze kinderen om zouden gaan werden ze ons afgenomen.
Als we hier een regeling in stand houden waardoor mensen zo lange tijd in
procedure kunnen blijven dan dienen we ook te zorgen voor onderdak gedurende
die tijd. Maar tegen mensen zeggen dat ze mogen blijven zolang, en tegelijk
dat ze niet mogen werken en dus niks verdienen, geen dak, geen kleding, geen
voedsel, met helemaal niks op straat zetten is in mijn ogen een misdaad
tegen de menselijkheid.
En dat is heel wat anders dan een beetje onvriendelijk, zoals jij het
formuleerde.

> Ik geloof niet dat iemand ontkent dat Cohen's wet (met naast Paars 2 ook
> het CDA in grote lijn accoord) succes heeft gehad, dus denk wel even
> goed na voordat je iets anders voorstelt.

Geweldig, maar zo omgaan met mensen noem ik geen succes.Overal loopt
Nederland rond met een opgestoken vingertje als het gaat om mensenrechten en
zie wat we zelf doen. Als vaststaat dat ze terug moeten omdat het geen echte
vluchtelingen zijn en ze dus geen gevaar lopen in het thuisland het
vliegtuig, trein of wat ook op, en terug er mee. Geen probleem wat mij
betreft. Maar tot dat moment moeten we wel menselijk blijven.
We hebben met z'n allen heel veel geld bijeen gebracht voor de slachtoffers
in Azie, voor eten, kleding en onderdak. tegelijkertijd zetten we hier in
Nederland mensen in eenzelfde situatie. Valt mee dat we ze niet ook op het
strand zetten. Gelukkig bestaat er nog wat liefdadigheid en hebben ze een
tentje en krijgen ze wat te eten. En juist daar heeft de minister kritiek
op.
Ik zou je gehoord willen hebben als dezelfde ASO-minister getracht zou
hebben om te voorkomen dat we de mensen in Azie gingen helpen.
Zelfs dat heeft dit kabinet indirect geprobeerd. Mensen met een WW-uitkering
die graag wilde gaan helpen daarginds kregen te horen dat dat mocht, met
behoud van uitkering. Op een voorwaarde, ze moesten beschikbaar blijven voor
de arbeidsmarkt, oftewel, ze mochten niet dus. Mensen die toch zonder werk
zaten en dus de tijd ervoor hadden mochten dus niet. Je mag dus gaan maar
moet tussendoor even terugkomen om je werkbriefje met zg. sollicitaties erop
even in te leveren.
Een en ander geeft het sociale gehalte van dit kabinet weer en helaas maar
waar, dus ook van D66.

Je mag van mij blijven roepen hoe dan wel Bart. Maar voor mij staat vast, zo
niet. Op de eerste plaats voor die mensen maar niet in de laatste plaats ook
voor onze eigen bevolking.

Ger