Alternatieven voor D66

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Apr 7 00:29:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp provoceert de lijst de laatste tijd steeds vaker met zijn
'VVD-leden' opmerkingen. Ik voel me niet aangesproken. Al was het alleen
maar omdat de kans bestaat dat die vreselijke Wiegel ooit weer
lijsttrekker of bestuurder van die partij gaat worden....

Maar toch, welke alternatieven zijn er voor een D66-lid zoals ik, mocht
D66 onverhoopt verdwijnen of opgaan in een andere partij, zoals de VVD.

Dus maar even een lijstje gemaakt met plusjes en minnetjes bij de drie
partijen die het dichtst bij D66 staan, in willekeurige volgorde van
partijen en onderwerpen.

VVD:
Redelijk liberaal op immateriele onderwerpen +
Beperkte kritiek op ondemocratische en verzuilde machtsstructuren +/-
Privatiseren als dogma -
Kapitalisme als motiveringsmiddel (minimale sociale voorzieningen) -
Geen oog voor directe democratie -
Geen prioriteit voor milieu -
'Gelijke kansen' bieden (vooral onderwijs) geen prioriteit -
Repressief immigratie en veiligheidsbeleid -
Pro globalisering +

PvdA
Te paternalistisch op immateriele onderwerpen -
Beschermen van ondemocratische en verzuilde machtsstructuren -
Teveel overheidssturing -
Vangnet belangrijker dan kansen vergroten -
Onbetrouwbaar wat betreft directe democratie -
Redelijke aandacht voor milieu +
'Gelijke kansen' bieden (vooral onderwijs) redelijke prioriteit +
Gematigd immigratie en veiligheidsbeleid +/-
Onduidelijk over globalisering +/-

GL
Liberaal op immateriele onderwerpen +
Kritiek op ondemocratische machtstructuren (bv. ZBOs) +
Teveel overheidssturing -
Vangnet belangrijker dan kansen vergroten -
Voor meer directe democratie +
Veel aandacht voor milieu, maar soms te paternalistisch +
'Gelijke kansen' bieden (vooral onderwijs) prioriteit +
Liberaal immigratie en veiligheidsbeleid +
Anti-globalisering -

VVD: 2 plusjes, 6 minnetjes
PvdA: 2 plusjes, 5 minnetjes
GL: 6 plusjes, 3 minnetjes

Komt wel overeen met de stemdviezen die ik meestal krijg op basis van de
verkiezingsprogramma's. GL is bijna altijd tweede achter D66, met de
PvdA en de VVD op gepaste afstand, de rest degradeert naar de tweede
divisie van de democratie..

Opvallend is dat op sociale zekerheid en op markt/overheid relatie, alle
partijen van mij een min toegewezen krijgen, om verschillende redenen
uiteraard. Alleen daarom al blijft D66 of een andere
vrijzinnig-democratische of desnoods links-liberale beweging dus hard
nodig.

Groeten,
Mark Giebels