Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen.

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 17:46:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Helemaal eens met het vrijzinnig-democratische. Ik voel me in de eerste
> plaats vrijzinnig democraat en daaruit volgt vrij snel sociaal-liberaal
> omdat ik denk dat dat een buitengewoon verstandig idee is. Of beter
> gezegd: kan zijn, want er worden verschillende dingen mee bedoeld. Sociaal
> liberaal als halfbakken compromis tussen PvdA en VVD, zoals jij hieronder
> beschrijft, lijkt me helemaal niks.

Ik zou eigenlijk nog verder willen gaan. Vrijzinnig impliceert (voor
mij) een heleboel verstandige ideeen, waaronder democratisch, sociaal,
liberaal, niet principieel, maar omdat het het beste is wat ik op dit
moment ken. Ik ben tegelijkertijd altijd bereid om andere, en misschien
betere, concepten dan alleen meerderheid, geld, vrijheid en solidariteit
te verkennen.

Op de werking van democratie, geld, solidariteit en zelfs vrijheid valt
namelijk beslist nog een heleboel af te dingen.

> Precies, dit is me uit het hart gegrepen.

Empoweren, volgens mij is dat op de eerste plaats het vergroten van het
begrip van wat er gebeurt en wat er mogelijk is. Kennis, nee inzicht, is
macht. Formele structuren worden altijd opzij geschoven, vaak met
geweld, als voor genoeg mensen duidelijk wordt dat het resultaat niet
voldoet.

Voordeel is dat mensen die zich moeilijker om de tuin laten leiden veel
effectiever misstanden kunnen tegengaan dan welke regels dan ook.

Bart Meerdink