Internet vs. D66

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Apr 1 07:22:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Thom de Graaf heeft gedramd om de gekozen burgemeester
> er op zijn voorwaarden door te krijgen. Dat heeft hij verloren.

Nee hoor, die wet stond namelijk niet op de agenda in de EK.

De gevolgen van het partij politiek gekonkel zorgde ervoor
dat nu ook de TK in haar werkzaamheden door de EK werd
geblokkeerd.

Dat is wat verloren is gegaan. Kennelijk durfde de PvdA het
debat niet aan.

> Heel zuur natuurlijk - niet in de laatste plaats voor hemzelf -
> maar geen reden om een andere partij de schuld te geven.

Zuur is het zeker. Welke partijen (in de eK) hebben op grond
waarvan hun stem uitgebracht?

> De PvdA heeft terecht tegen een overhaaste regeling gestemd

Die was niet aan de orde.

> die bovendien geen enkele steun genoot onder de bevolking.

Onzin. Je kunt hooguit stellen dat verschillende directe
balanghebbenden meer invloed hebben kunnen uitoefenen. Niet
toevallig als gevolg een scheef gegroeide situatie, waarin
de belangen van de burger nauwelijks nog een factor (lijken
te) zijn.

> Van Wanrooij ziet dat blijkbaar anders. Dat mag. Maar dan de
> Nederlandse burgers willen *verhinderen* om te laten horen
> wie *zij* nu eigenlijk gelijk geven in deze kwestie - PvdA of
> D66 - door tegen heug en meug in een rechts afbraakkabinet
> te blijven zitten, *dat* is pas werkelijk regentesk gedrag.

Is het afbraakbeleid van kabinet ASO aan de orde? Hebben we
een tussentijdse evaluatie?

> Als D66 het allemaal zo fantastisch heeft gedaan, en de PvdA
> zo verschrikkelijk bezig is geweest, dan heeft D66 toch helemaal
> niets te vrezen bij vervroegde verkiezingen?

Een inschatting van de huidige situatie. Die verkiezingen
zijn helemaal niet aan de orde waar er nog steeds
mogelijkheden liggen je belofte naar de kiezer mogelijk
alsnog waar te maken.

> Wat Van Wanrooij eigenlijk zegt is dat hij er niet op durft te
> vertrouwen dat de burgers wel de juiste keuze maken.

Nee, dat is wat jij zegt. Maar welke keuze heeft de kiezer
eigenlijk? En heeft dit kabinet al alles uit de kast gehaald
haar Hoofdlijnen akkoord ook werkelijk uit te voeren?

> Groter
> dedain voor de kiezer is mijns inziens nauwelijks denkbaar.

Je schets m.i. een te eenzijdig beeld. Ik krijg maar niet
helder welke keuze ligt er nu volgens jou precies voor?

> Want beoogde D66 niet juist de kiezer meer invloed te geven?

Zeker. Staat mij ook zo bij. :)

Bestuurlijke vernieuwing beoogd dat ook te bereiken. Opgeven
dan maar bij de eerste de beste tegenwerking?

Henk Elegeert