Ten alle tijden partij crisis

Fri Apr 1 03:00:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vind dat je de leden best een onderhandelingsresultaat kunt voorleggen,
maar dan moet de aanleiding zijn dat je als fractie buiten je mandaat gaat
treden, dat toezeggingen worden ingetrokken, en er moet daarna ook
speelruimte zijn.
Nu wordt onnodig de tussentijdse vraag van niet breken voorgelegd.
Als de leden zelf daarom vragen kun je verdedigen dat die aanleiding er niet
is. Het zelf erom vragen alsof het een open vraag zou zijn en erbij
argumenteren dat die aanleiding er niet is is tegenstrijdig.

Omdat er geen coalitiebreuk is is die extra onderhandelingsruimte er ook
niet, het is wederzijdse goodwill extra afspraken te maken, en die is er
elke week, bij elk onderwerp dat niet vastgelegd is in het globale
hoofdlijnenakkoord.

Rotterdam was een precedent na de verkiezingen terug te gaan naar het
congres, en nu doen we het zelfs tussentijds. Het congres op de stoel van de
fractie. Echt overdreven, tenzij een fractie op een concreet punt zou moeten
afwijken van gedane toezeggingen, maar dat is niet zo, twee jaar geleden
niet en nu niet.

Fritz