Internet vs. D66

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Apr 1 00:20:41 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Frans Vermeer wrote:

> Dat niet meer terug kunnen is een deel van het spel.Als je dat
> accepteerd zeg je dat de fractie de baas is van de partij ipv het
> congres. er is een congres en we moeten stemmen vanuit ons geweten. In
> het akkoord staat niets over milieu asielzoekers en andere punten die we
> vroeger belangrijk vonden. Wat ik aantrekkelijk vond aan d'66 was
> aandacht voor dit soort thema's zonder dogmatisme. en ikmis dat nu.

Het paasakkoord is een beperkte uitbreiding van het hoofdlijnenakkoord
(uit 2003) ter compensatie van de problemen bij twee door D66 in de
coalitie ingebrachte punten. D66 kan natuurlijk niet alsnog alle zaken
voor elkaar krijgen die er in 2003 niet in zaten.

Op de terreinen die je noemt heeft D66 wel iets kunnen doen (zie bijv.
http://d66.nl/news/item/Eindelijk%20pardon%20voor%20asielzoekers) maar
in deze coalitie kun je geen wonderen verwachten natuurlijk. Dat was in
2003 een minpunt bij de afweging om mee te doen.

Wat betreft de onderhandelingen van de fractie, zij zijn inderdaad de
baas, zij zijn door ons op de lijst gezet en zij zijn door een aantal
kiezers gekozen dat een veelvoud is van het aantal D66-leden. We hebben
ze niet aan een touwtje, en het is al heel wat dat D66 een congres houdt
(dat formeel overigens dus niets te zeggen heeft over de coalitie).

Bart Meerdink