De Stelling Van Mark Van Der Horst: 50 procent minder politici is goed voor dit land

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Sep 29 11:49:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou Henk, ik zou spontaan de indruk krijgen dat wat jou betreft zelf
denken en zelf waarnemen verboden is, dat gras pas groen is als iemand
je er een sluitend bewijs van presenteert, en dat niemand een probleem
mag signaleren als dat niet vergezeld gaat van een volledige oplossing.

Ik mis elke intellectuele nieuwsgierigheid, de behoefte om een
intelligente conversatie te voeren en daarbij de gesprekspartners
serieus te nemen.

Wat overblijft is genadeloos negativisme jegens een relevant en
interessant artikel, zeer on-topic op deze lijst.

Wat statistiekjes over het budget (uitgedrukt in, zeg, FTE's) dat in (om
te beginnen) de omringende landen besteed wordt aan diverse categorieen
politici, ambtenaren en overheidsdiensten, zou een welkom
aangrijpingspunt zijn voor de discussie. Anecdotische cijfers zoals de
auteur van het artikel geeft (Muenchen vs Amsterdam) en ook Lenny zijn
natuurlijk ook nuttig maar niet zo hard natuurlijk.

Het verminderen van het aantal politici zou evt. kunnen samengaan met
het realiseren van meer internet-democratie. Gekozen politici
vertegenwoordigen "de wil van het volk" en als die op een andere manier
ook (en beter) tot expressie kan komen dan zijn er minder (betaalde)
politici nodig.

Bart Meerdink