Communitarisme was Re: Communitarians

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Sep 28 11:18:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Eigenlijk spreekt men van "communitarisme",

Inderdaad, ook wel 'Ethiek van de Zorg en een theorie van
gemeenschapsdenken'.

> en dat is een
> sociologiserende stroming die al twintig, dertig jaar bestaat en
> gemeenschappelijke waarden en relaties benadrukt, als weerwoord op meer
> relativistische of marxistische stromingen.

citaat uit:
[
(https://ep.eur.nl/retrieve/2663/BSK-dissertatie-004.pdf
COMMUNITARISME EN VERTROUWEN IN POLITIEKE INSTELLINGEN
]
"
Het communitarisme kent verschillende varianten.

-  De eerste is het politiek filosofisch communitarisme. Dit
is een kritiek op liberale rechtvaardigheidstheorieën.

- Communitarisme en beleid
De 'communitaristische  internationale' is niet alleen een
interessante politieke theorie, maar is ook direct relevant
voor de voorbereiding en implementatie van beleid. Het
communitarisme noemt namelijk tal van concrete maatregelen
om de vitaliteit van de samenleving te vergroten. Zo wordt
er in het communitarisme gewezen op het belang van
solidariteit en gemeenschapszin. Ook waarschuwen
communitaristen voor de gevaren van individualisme.

- Communitarisme in empirie
Er zijn dus goede redenen voor beleidsmakers en
bestuurskundigen om het communitarisme als inspiratiebron te
gebruiken. Het is dan ook niet vreemd dat zij zich nogal
eens beroepen op het communitaristische gedachtegoed. De
beleidsmakers die communitaristisch beleid nastreven zonder
het zo te noemen zijn echter nog talrijker.
"

> Hirsch Balin bekende zich in Nederland als eerste tot die
> filosofie.

Zo ook Zijderveld en Klop.

> De christendemocratie claimt het, maar de oorsprong ligt
> toch meer bij de Engelse sociaal-democratie.

Amerika?

> Op zich lijkt me dit een veel leuker onderwerp voor
> een langdurig debat, evenzeer als bijv. populisme.

Prima, hoe Henk?

Citaat:
"
Conservatief communitarisme

De eerste stroming, conservatief communitarisme,
bekritiseert het individualisme van de hedendaagse
samenleving. Al alternatief hiervoor wijst zij op het ideaal
van de traditionele samenleving. Sociale verbanden die door
deze communitaristen belangrijk worden gevonden zijn
bijvoorbeeld het gezin, de kerk, de lokale gemeenschap,
binding met de natie en  het lidmaatschap van verenigingen
en organisaties. In het huidige maatschappelijke debat ziet
men dit als de oorspronkelijke communitaristische visie.
Deze stroming wordt conservatief communitarisme genoemd,
omdat zij pleit voor een terug keer naar de traditionele
samenleving.
"

... en ik heb toch echt de indruk dat D66, met dit kabinet
die aan het (her)invoeren is in dit land.

Henk Elegeert