broncode

Mon Sep 27 18:44:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nogmaals Erik,

Dat we denken te begrijpen dat onze ogen en hersenen bewegende beelden
anders en efficiënter waarnemen en "onthouden" dan digitale filmfotootjes
waarop elk bewegend object ook nog wazig (want in de timesample bewogen)
zichtbaar is en wielen verkeerdom kunnen draaien als je die samples achter
elkaar vertoont, betekent niet dat we onze hersenen en hun wijze van
beeldopslag en processing effe kunnen reproduceren...

Het ging om Plasterks column en de vraag of zijn tegenbewijs uit het
ongerijmde echt zo simpel was, en als antwoord het weerleggen dat het per
definitie niet anders noch efficiënter kan dan met losse beeldjes bestaande
uit achtereenvolgens willekeurige pixels, nota bene niet anders en
efficiënter zou kunnen omdat die inefficiënte en overdreven willekeurige
methode te veel (nodeloze) data genereert...
Ik zie nog steeds slechts een veronderstelling dat je persé te veel moet
doen en opslaan en dat dat dan gestelde grenzen overschrijdt, niet dat
zonder te veel doen en opslaan dezelfde grens wordt overschreden...

Overigens slaat onze pc ook niet steeds alle muisposities en representaties
op ons beeldscherm persé en maar neemt primair richting en snelheid van
beweging waar... Ik vermoed dat onze hersenen soortgelijk bewegende en
stilstaande beelden composeren uit de "pixels" die we waarnemen en
reprocuceren in onze hersenen zonder alle losse pixels steeds op te slaan...

Fritz