broncode

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Sep 27 15:11:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> IAls ik het goed begrijp moet er een soort database aangeroepen worden voor
> gestandaardiseerde "omgevingen".

Daar ziet het naar uit, Joris.

> In mijn eerder mailtje beschreef ik al dat
> volgens mij juist die standaardisering het probleem is.

Nee, die is er namelijk al.

> Je kunt best een
> code die weinig ruimte inneemt bedenken voor gestandaardiseerde situaties.

Zoals het wijzigen van slechts de pixel die gewijzigd moet
worden en het moment waarop.

> Maar juist die standaardisatie daar lijkt mij de fout zitten.

Daar vergis je je.

 > Stel je hebt een gestandaardiseerde omgeving....

Daar ga je naar zitten kijken, Joris. Sterker nog dit
lezende zelfs al.

> Joris zit op de bank televisie te kijken.....

Zie je. En waar kijk je nu naar in zijn essentie?
Wat vormen voor jou - vrij vertaald - de beelden?

Ik neem aan de pixels die zich wijzigen in je beeldscherm.
De rest kun je als informatie rustig weer vergeten toe te
voeren, want ze zijn hier, waar je zit te kijken, reeds bekend.

> Even er vanuitgaande dat de televisie niet te zien is (zoals ik
> eerder beschreef levert dat weer miljarden nieuwe gestandaardiserde
> situaties op)....

De standaard is je beeldscherm/tv (en wat daar mee te maken
heeft), Joris. En werkelijk daarmee kun je alle films uit de
hele wereld op afdraaien.  Probeer deze even goed op je in
te laten werken.

> Maar stel nu dat niet Joris de hoofdrolspeler is in een
> film maar Hein (is nog realistischer ook :-) Dan moet er dus ook een
> standaardisatie in de database zitten van Hein op de bank, of in iedere
> geval van Hein..... Maar zo moet dus van iedereen een standaardbeeld zitten
> in de "database" die opgeroepen wordt door de kleinere code....

Goed gezien. Maar even terug ook, jij en ook Hein zijn via
dat kastje waar men naar zit te kijken via pixels in beeld
gebracht. Hein heb ik zelfs daarop al eens gezien. :)

En dus zit iedereen met een 'standardbeeld' in de 'databse'
dus.

> Zit daar niet het probleem? Die standaardisatie waar de code op is
> gebaseerd?

Nee, juist niet. Het vormt de basis van de informatie die
niet behoeft te worden op geslagen. Die is immers aanwezig
in de 'database'.

> je kunt dat welicht met een film of een paar doen. Maar alle
> mogelijke films?????

Probeer je even los te maken van de films zelf, Joris. Het
gaat hier om (de) beelden en die kunnen allemaal worden
uitgezonden en via je beeldscherm tot je worden gebracht.
Allemaal. Echt allemaal.

> Het lijkt mij gewoon een te grote database worden van
> standaard-beelden omdat alle beelden uniek kunnen zijn.....

Nee, je richt je nu weer op de filmbeelden en wat daar
volgens jou voor nodig is. Het gaat hier om het beeldscherm
en wat daar voor nodig is.

> Taa is echt wat
> anders, daar zijn veel minder mogelijkheden dan "de gehele wereld".

Toegegeven het is een wat cryptische omschrijving. Maar ik
zou niet weten welke beelden door je beeldscherm niet kunnen
worden geproduceert.

> En ook het voorbeeld van gerechten is aardig, maar
> hoeveel gerechten zijn er nu mogelijk?

Het is maar een voorbeeldje, Joris. En het gaat om de meta
informatie hier. Is het mogelijk om via andere wegen
informatie door te geven die aan de andere kant begrepen kan
worden zonder de informatie zelf te hoeven verzenden.

Als de ober roept vanaf mijn tafeltje " 35 voor 12, Bas"
(gecodeerd)

En ik zie iemansd uit een luikje kijken, weet ik dat 35 mijn
bestelling betreft, mijn tafeltje 12 is (straks opletten ivm
de rekening) en dat Bas zorg gaat dragen of zelf met receprt
35 aan de gang gaat. (gedecodeerd)

 >..... En in een film moeten alle mogelijke
> situaties waarin ik mij kan bevinden (inclusief alle mogelijke tekste die ik
> kan uitspreken en alle mogelijke greechten die ik kan bestellen in een
> restaurant) uitgebeeld kunnen worden.

Dat heb je goed, in zoverre, dat je beeldbuis natuurlijk het
geluid niet zal laten horen.

> Das echt een veelvoud van gerechten of
> taal. Laat staan ook nog dat alle mogelijkheden door alle personen ter
> wereld uitgebeeld moeten kunnen worden..... Of in iedere geval door alle
> auteurs....

Het kan echt. Je kijkt er al jaren naar zonder het werkelijk
te beseffen waarschijnlijk.

Henk Elegeert