Hoe helpen we D66 er bovenop ?

Mon Sep 27 10:36:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Als je over "het" probleem hebt dan ben je al een stap te ver. Zeker als
>je niet eens zegt wat dat probleem dan wel is.

 Maar da's eigen aan analyse. Pas als men een probleem heeft opgelost, weet
 men wat het probleem eigenlijk was. Nooit van te voren, altijd achteraf
 (a priori vs. a posteriori).

 Analyse is een legpuzzel: pas als de puzzel af is weet men hoe men de
 puzzel had moeten maken, weet men dat er verschillende manieren zijn om
 tot hetzelfde resultaat te komen, weet men hoe de stukjes in elkaar
 passen en wat voor plaatje er op de puzzel staat. Vooraf ziet men dat er
 een probleem was (er ligt een stapel puzzelstukjes), maar niet wat het
 probleem is (de puzzel is imemrs nog niet gelegd). Het beschrijven van
 een probleem is dan ook deel van de oplossing; soms zelfs de volledige
 oplossing.

 Iedereen kan constateren dat D66 een probleem heeft. Puzzelstukjes zijn:
 buiten D66 wordt de partij niet meer serieus genomen, binnen D66 is er
 grote onenigheid over de koers en is er sparke met een breuk met het eigen
 verleden. Het feit dat zoiets zich voordoet, betekent dat er een probleem
 is (er bestaat een legpuzzel). Vervolgens kan men een poging doen (ik zette
 een eerste stap) om de oplossing te vinden en daarmee het probleem aan te
 pakken (ik begon met het leggen van de rand van de puzzel: ik schetste de
 randconditie waaraan de oplossing moet voldoen).

>Hmmm Marc, ik vrees dat ik het niet met je eens ben dat we het wel zo'n
>beetje met elkaar eens zijn :-)

 Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik begin met de eerste stap
 zonder me erg druk te maken over stap 2, 3 en 4 en jij stap 2, 3 en 4
 zet zonder je om stap 1 te bekommeren. Vandaar dat ik dat lange-termijn
 denken onderuit haalde en jij je daar niet in kon vinden.