broncode

Sun Sep 26 23:58:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zondag, sep 26, 2004, at 15:44 Europe/Amsterdam, Henk Elegeert wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Erik van den Muijzenberg wrote:
>
> het gaat over
> co- en decoderen, zoals de man ook zelf aan geeft.

Ja. Met het oogmerk de grootte van de
bestanden te verkleinen. Compressie dus.

Wat doet het er toe hoe Sloot het *noemde*?
(Kees Schouhamer Immink wijst er in een
gesprek met Peter Olsthoorn op dat dit soort
uitvinders vaak een nieuwe term verzinnen.)

Hoe iets *heet* is niet van belang. Wat iets
*doet*, dat is van belang.
Hier wordt de bestandsgrootte gereduceerd.
Dat is compressie.

> Als je de huidige (digitale) opslagtechniek tot norm
> verheft.

Juist.

> Maar we hebben het nu over het Sloot-systeem.

Jaaahaaa. Bij het Sloot-systeem kan 1 film worden
teruggebracht tot ruim 370Mb, of volgens jou
zelfs tot 64Kb. Compressie dus, want hij was bij
de huidige digitale opslagtechniek ruim 3 gigabyte.

*zucht*

> Wat nou? De sleutelcode waarvan, Erik?

De sleutelcode aan de hand waarvan de pixel
stroom wordt gereconstrueerd. Of zoals jij
zou zeggen: gedecodeerd.

> Precies Erik. En wat betekent dat nu?

Dat elke film een unieke code heeft (sleutel),
en dat aan de hand van die sleutel de
oorspronkelijke beelden worden gereconstrueerd
door een processor, met gebruikmaking van een
geheugen van in totaal 370Mb.

> Ik snap dat je compresse en decompressie totaal niet in
> beeld zijn.

Jawel, alleen wordt dat door jou 'coderen' en
'decoderen' genoemd.

> The advantage of Sloot system was that it was possible; to
> add in every electronic device the processors with the
> algorithm included the reference memory and memory for the
> temporary calculations storage. After that only a one 1Kb
> key code for every movie or TV program was needed to
> generate the frames for displaying it at a display device.

Een absoluut krankzinnige claim.
Dat jij dat niet begrijpt Henk, het
zij zo. Maar dat Roel Pieper serieus
heeft gedacht dat zoiets mogelijk is!

> En daarin ligt alle informatie uit alle films. Er zijn wat
> voorwaarden, maar die doen niet echt ter zake.

Precies. En aangezien die informatie
zelfs bij MPEG2 compressie al gauw
3 gigabyte per film bedraagt, is er
sprake van een kolossale compressie.

> Zoals eerder genoemd, het hele woord komt in verband met
> zijn vinding niet voor. Hij heeft het over coderen en decoderen.

Het doet er niet toe hoe hij het noemt!

De Belgen hebben het over 'poepen',
als ze 'neuken' bedoelen.
Wil je nu beweren dat Belgen geen
geslachtsgemeenschap hebben maar
stoelgang, louter omdat ze ons woord
voor stoelgang gebruiken als ze neuken
bedoelen?

Of dat er helemaal niet meer van
geslachtsgemeenschap sprake zou zijn
als ze 'poepen' voortaan 'elegeerten'
zouden noemen? :-)

Mijn hemel Henk, *soms* ben je nog
dommer dan Hein.

> Ach, ik probeer je bij te benen, maar vooral mijn eigen
> conclusies te volgen waar ik meer in zie. :)

Ja, dat moet je dan maar blijven doen.
Vind ik ook niet erg, als je dan maar
niet pretendeert dat je er een gesprek
over wilt aangaan, okee?

> Precies. Codes om de pixels aan te sturen/bij te stellen.

Dat staat er helemaal niet. Wat wel?
Re-assembly. Opnieuw samenstellen.

Eerst is de film ontleed en in allerlei
brokjes opgeslagen, en nu wordt die