Hoe helpen we D66 er bovenop ?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Sep 26 17:03:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> "De burger" bestaat niet en kan er dus ook niet naast zitten. Wel kan
> het zijn dat veel mensen vooral erg gesteld zijn op gemak en zekerheid,
> en dat dat helaas niet de manier is om toekomst en welvaart te
> verzekeren. Dat laatste is meen ik het geval, en dat is onaangenaam op
> dezelfde manier als 's morgens vroeg uit bed komen soms onaangenaam is.

Er zijn burgers die er tegen zijn, er burgers die er voor zijn en er zijn er
zelf die het niet ver genoeg gaat. Elk van die groepen burgers kunnen er ook
naast zitten maar ook juist niet. Je kan er minimaal naar luisteren. En niet
alle mensen willen perse alleen het gemak en de zekerheid, dat is ook niet
de discussie. Het gaat om de wijze waarop.

> Alweer "De burger". Wees eens concreet. Je zou bijvoorbeeld kunnen
> zeggen dat de hogere inkomens meer moeten betalen ten behoeve van de
> lagere inkomens (resp. niet (meer) actieven). Niet dat daarmee de totale
> te verdelen koek groter wordt, maar goed.

Simpel hoor. Hier wordt de burger bedoeld die op D66 stemde voor het geval
je dat niet door had en nu niet meer.

> Economische modellen zijn inderdaad onbetrouwbaar (dat heeft Zalm al
> herhaaldelijk geillustreerd). Ik ben het er mee eens dat je je moet
> bezighouden met de hoeveelheid echt productief werk die (op een duurzame
> manier) in Nederland verricht wordt (dat is de welvaart die we allemaal
> zo graag genieten).

De welvaart van een land is zichtbaar door hoe je bijvoorbeeld omgaat met je
ouderen en zieken.Hou eens op met te roepen dat er dadelijk te weinig mensen
teveel ouderen moeten onderhouden. De hoeveelheid werk wat er is moet dan
doen. En als we te weinig mensen daarvoor hebben komen ze toestromen uit
Polen etc. dat gebeurt nu al. Ook de Polen en binnenkort vele anderen die
hier werken betalen premies en belastingen toch?

> Dat gebazel over kroonjuwelen is een hobby van niet-D66-ers (resp
> anti-D66-ers).

Vreemd zeg, welke partij kwam er dan met ideetjes die 40 jaar oud zijn zoals
de gekozen Burgermeester. Mensen die tegen D66 waren of zijn, nee toch?

> Opportunistisch LANGE-termijn gedoe???

Inderdaad ja. Elk kabinet van welke orgine dan ook roept dat we moeten
kijken naar de lange termijn. De lange termijn is nu eenmaal niet maak en
voorspelbaar. Misschien hebben we over 10 of 20 jaar al een dikke oorlog
achter derug en hebben we weer werk zat aan de wederopbouw. Uiteraard is dat
niet te hopen maar het kan toch. Geen enkele politicus kan voorspellen hoe
de ecomonie er over 10 jaar uitziet.

> Tja, D66 presteert helaas net zo weinig als de rest, maar doet de PR
> slechter.

Dan zouden ze moeten beginnen met wel wat presteren en de PR krijg je dan
vanzelf.

> Zowel huursubsidie als hypotheekaftrek zijn onderdeel van een
> decennialang en volstrekt mislukt beleid. Het probleem is hoe je weer
> gezonde prijs/aanbod verhoudingen krijgt zonder iedereen die van a)
> subsidie b) belastingaftrek c) hoge grond- en huizenprijzen afhankelijk
> geworden is te treffen. Elke ingreep is een schot voor open doel voor
> mensen die zelf geen oplossingen hebben maar wel overal felle kritiek op
> uitoefenen.

En dat los je op door alleen de subsidies af te breken en het andere niet te
doen?
Die mensen waar jij het over hebt zijn in die situatie gedwongen en hebben
nu geen oplossingen meer nee. En jij zegt dat ze nu ook geen kritiek meer
mogen hebben. Democraties heet dat? De mensen zijn allemaal aangezet hun
woning te kopen, de subsidie werd ernaast gelegd. De lokale overheden deed
haar duit in het zakje met het duurder maken van de grondprijs. Dat kan een
burger niet oplossen. Hij mag naar mijn mening best kritiek hebben als zijn
bestaan nu wordt ondermijnd.

> Vraagtekens zetten, wees eens wat concreter. Het heeft weinig zin als
> D66 gaat zitten luchtfietsen over het bestaan van institities die echt
> niet gaan verdwijnen. Dat "Denk eens een keer ergens over na !" zal
> iedereen beamen.

Vraagtekens bij die zaken zetten wil zeggen dat je er over na gaat denken
beste Bart. Domweg roepen dat je er niks mee hoeft omdat ze toch niet
verdwijnen brengt je ook niet verder.
Vertel jij dan eens even wat voor goeds de Euro ons heeft gebracht. Als er
een wat groter land in de EU de buik er van vol heeft en er mee kapt is de
Euro exit. En dat is niet eens helemaal ondenkbeeldig hoor.

> Welke ideologie hangt D66 dan nu aan volgens jou?

Pragmatisme, sociaal en liberaal was dat toch ooit, nu is het pluchisme.

Ger