Hoe helpen we D66 er bovenop ?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Sep 26 16:03:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik dacht, goed zo, aan aanzet voor een dabat dat ik op deze lijst (en er
zijn er meer zie berichtje van Marc de Droog) zo mis. Maar erg concreet
ben je niet. Integendeel zou ik zeggen. Zie commentaar hieronder.

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Mijn bijdrage aan het niet-gevoerde debat...
>
> * Neem de draad van de vrijzinnig-democratische koers van Van Mierlo
>   opnieuw op.
>    + Hervind de koers door de klok simpelweg 10 jaar terug te draaien.
>    + Er bestaat helemaal geen sociaal-liberalisme ! Gooi dat etiket dus
>      weg.

De wereld is 10 jaar verder. Ik kan me er niets bij voorstellen wat het
zou inhouden om met D66 10 jaar terug te gaan in de tijd. En
partij-politieke etiketjes zijn volgens mij toch niet de essentie.

> * Voorkom dat er nog meer stemmen voor D66 verloren gaan. Suggereer dus
>   nimmer dat de burger ernaast zit als deze een andere mening is toegedaan
>   met een 'we moeten ons beleid beter uitleggen.'

"De burger" bestaat niet en kan er dus ook niet naast zitten. Wel kan
het zijn dat veel mensen vooral erg gesteld zijn op gemak en zekerheid,
en dat dat helaas niet de manier is om toekomst en welvaart te
verzekeren. Dat laatste is meen ik het geval, en dat is onaangenaam op
dezelfde manier als 's morgens vroeg uit bed komen soms onaangenaam is.

>    + Neem bij de burger de indruk weg dat als men D66 stemt men vervolgens
>      ongelovelijk genaaid gaat worden.

Alweer "De burger". Wees eens concreet. Je zou bijvoorbeeld kunnen
zeggen dat de hogere inkomens meer moeten betalen ten behoeve van de
lagere inkomens (resp. niet (meer) actieven). Niet dat daarmee de totale
te verdelen koek groter wordt, maar goed.

>    + Verlies zich niet in economische modellen maar ga voor de inhoud.
>      Laat zien waar D66 inhoudelijk voor staat.

Economische modellen zijn inderdaad onbetrouwbaar (dat heeft Zalm al
herhaaldelijk geillustreerd). Ik ben het er mee eens dat je je moet
bezighouden met de hoeveelheid echt productief werk die (op een duurzame
manier) in Nederland verricht wordt (dat is de welvaart die we allemaal
zo graag genieten).

>    + Houd eindelijk eens op met dat gebazel over 'kroonjuwelen.' D66 maakt
>      zich daar volkomen belachelijk mee.

Dat gebazel over kroonjuwelen is een hobby van niet-D66-ers (resp
anti-D66-ers).

> * Voer een korte-termijn politiek - en tevens een consistente politiek.
>    + Zet dat opportunistische lange-termijn gedoe zo snel mogelijk in de
>      ijskast. De toekomt, laat staan het dystopia dat het afbraakkabinet
>      de burger voorhoudt, ligt helemaal niet vast. Maar dat afbraak-
>      beleid weer wel.

Opportunistisch LANGE-termijn gedoe???

>    + Kijk daarentegen terug: hoe heeft het zo kunnen komen dat D66 in 10
>      jaar tijd van 24 zetels in de Kamer naar 4 zetels in de peilingen
>      terugviel ?

Tja, D66 presteert helaas net zo weinig als de rest, maar doet de PR
slechter.

> * Geen afbraakbeleid maar sociaal hervormingsbeleid. Stel daarbij de
>   goede vragen...
>    + Waarom de toegang tot sociale uitkeringen niet beperken tot
>      degenen die daarop voor hun levensonderhoud zijn aangewezen ?
>    + Waarom heeft niet iedereen met een laag inkomen recht op huursub-
>      sidie maar iedereen met een hoog inkomen wel recht op hypotheek-
>      aftrek ?

Zowel huursubsidie als hypotheekaftrek zijn onderdeel van een
decennialang en volstrekt mislukt beleid. Het probleem is hoe je weer
gezonde prijs/aanbod verhoudingen krijgt zonder iedereen die van a)
subsidie b) belastingaftrek c) hoge grond- en huizenprijzen afhankelijk
geworden is te treffen. Elke ingreep is een schot voor open doel voor
mensen die zelf geen oplossingen hebben maar wel overal felle kritiek op
uitoefenen.

> * Ga niet zitten rommelen aan de rechten van mensen.
>    + Sociale rechten van mensen die op solidariteit zijn aangewezen.
>      Stop met die verfoeilijke 'omgekeerde soladariteit' in de gezond-
>      heidszorg.
>    + Vrijheidsrechten: preventief fouilleren, veroordeeld kunnen worden
>      op geheime informatie, gelegenheidswetgeving.

Ik had inderdaad meer tegenspel van D66 (LvdLaan) verwacht, vooral in de
vorm van meer doelmatige en passende oplossingen voor de toegenomen
veiligheidsproblematiek. Want dat de risico's zijn toegenomen door het
beleid van de VS lijkt me duidelijk.

> * Doe uitspraken over de invloed van 'Brussel' op ons bestel. Zet
>   vraagtekens bij de Europese Unie en bij de Euro. Zet ook eens vraag-
>   tekens bij de zin van het voortbestaan van de NATO, van de UN, van
>   'vredesmissies'. Denk eens een keer ergens over na !

Vraagtekens zetten, wees eens wat concreter. Het heeft weinig zin als
D66 gaat zitten luchtfietsen over het bestaan van institities die echt
niet gaan verdwijnen. Dat "Denk eens een keer ergens over na !" zal
iedereen beamen.

> En bovenal: hang geen ideologie aan. Wees weer pragmatisch, zoals ooit
> het geval was.

Welke ideologie hangt D66 dan nu aan volgens jou?

Bart