Huiswerk voor Hein

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Sun Sep 26 08:45:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, 25 Sep 2004 06:26:20 +0200, Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> wrote:

Ha Henk,
Dank je wel voor dit stuk.

>Ergerlijk is dat politiek de rechtstaat veronachtzaamt.
>
>Staat en kerk zijn op een dergelijke manier niet meer
>gescheiden. Er is zelfs directe bemoeienis door een
>stadsbestuur met een geloofsgemeenschap, en met de indirecte
>  verwijzing dat het een het andere in de weg zou staan.

Het stadsbestuur wil dat een geloofsgemeenschap met elkaar gaat praten, en
dat andere stadsbewoners met die ene geloofsgemeenschap gaan praten. Ik
ben met je eens dat dat een ongelijkwaardig uitgangspunt is. Immers bij
degenen met wie de moslims moeten gaan praten, is de geloofsovertuiging
niet relevant.

>Dat het gemeente bestuur (college van B&W) zich aan  een
>dergelijke onbewezen en ongegronde stelling overgeeft.

Ik ervaar die stelling niet als onbewezen en ongegrond. Op middelbare
scholen zie ik soms dat allochtonen en autochtonen integreren, maar voor
zover ik het kan beoordelen zijn het twee gemeenschappen die met elkaar
omgaan en is het niet één gemeenschap.

>Daar beleid middels de gekozen weg voor uitdraagt en uitvoert.

Ik begrijp deze zin niet, sorry?!

>Een overheid dient daar ver van weg te blijven. Ook een lokale.

In theorie ben ik dat met je eens. Vrijheid, tolerantie, respect etc.

>De veronderstelling dat als moslims met elkaar in gesprek
>zullen gaan daardoor ook een plaats in de Rotterdamse
>samenleving zullen vinden, is volstrekte nonsens.
>Die plaats bezetten ze al. Het gaat hen (B&W) kennelijk om
>iets anders.

Er is ergernis en onbegrip op veel lagen in de samenleving en op veel
plaatsen waar moslims en autochtonen elkaar tegenkomen. Dus, ja, moslims
bezetten een plek in de Rotterdamse samenleving. Ik kan me niet
voorstellen dat zij zelf tevreden zijn met die plek, en het is zeker dat
veel allochtonen niet tevreden zijn met de manier waarop zij die plek
innemen. Natuurlijk gaat het B&W om iets anders, ze wil dat allochtonen
zich gaan aanpassen aan Rotterdam.

>Tuurlijk, en begrijp me niet verkeerd, het is goed als
>mensen met elkaar in gesprek zijn. Echter, als een overheid
>dat stelt moet daar ook een duidelijke verifieerbare
>grondslag voor zijn, en die is niet aanwezig anders dan in
>de hoofden van de politici die tot deze maatregel zijn
>gekomen. Hier wordt een overheids apparaat ingezet voor
>doldwaze ideeën van enkelingen.

Ik ben het met je eens. Maar wat is voor jou een duidelijk verifieerbare
grondslag? Ik heb het gevoel dat dat een te theoretische benadering van de
maatschappij is. Ik denk niet dat het de doldwaze ideeën van enkelingen
zijn. Er zijn al zoveel projectjes geweest van nederlandse vrouwen die op
bezoek gingen bij allochtone etc etc etc. Dat werkt niet dus moet het
anders.

>Als het college werkelijk wil dat zij zich meer verbonden
>voelen met de stad, dient eerst maar te blijken dat zulks nu
>niet het geval is.

Dat blijkt in het dagelijks leven. De tijd van dat niet willen geloven, cq
ontkennen is voor mij voorbij. Ik vind het klassieke
multicultistruisvogelpolitiek om dat te ontkennen.

>En het is bovendien een flagrante leugen dat het
>uitgangspunt is: een open en eerlijke dialoog. Immers dan
>geldt niet een thema als "Islam en Integratie".

Ik heb het gevoel dat de opzet is dat 'zij' hun ogen moeten openen,
en 'wij' kunnen blijven zoals wij zijn. Terwijl 'wij' en 'zij' bereid
zouden moeten zijn de ogen te openen en de ander te zien zoals hij
werkelijk is. Niet alle Nederlanders zijn LPF, niet alle allochtonen zijn
crimineel of anderszins eng. In die zin heb ik ook moeite met deze
debatten. Ik heb de indruk dat ze beginnen met debatten met allochtonen
onderling, en daarna autochtonen erbij gaan betrekken. Als dat zo is, dan
ga ik t.z.t. zeker.

Overigens had ik ook in de hier gevoerde discussie al moeite met het
multiculti. Ik vind dat het extreem tolerante achterhaald is. Er moeten
grenzen worden gesteld en er moet helder en open met elkaar worden
omgegaan. Daarbij moet de openheid en bereidheid van de autochtone
bevolking natuurlijk even groot zijn als van de allochtone bevolking.