broncode

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Sep 25 23:20:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Wil je even je muil gaan spoelen Heintje?
> Dankjewel.

Nee, u was uitermate uit de hoogte tegen zowel Marc-Alexander als mij.
Kappen daarmee.

> Als je alle speelfilms ter wereld kunt opslaan
> middels een systeem van 370Mb en wat
> sleutels van 1 of 8Kb, dan ben je bezig met
> compressie. Of je het nu versleutelen noemt
> of sloteren, of hiemphampen, het blijft
> compressie.

Dan moet u het begrip compressie goed tot u laten doordringen. Het is
samengesteld uit twee woorden, com en pressie. Com betekent samen en
pressie betekent druk. Het is dus letterlijk "samendruk". Dat slaat ipse
facto op slechts één verzameling gegevens, één bestand, één database.
Het is het technisch "samendrukken" van gegevens, zoals mp3 dat doet.
Net zoals je lucht samendrukt: het is één goedje dat je comprimeert.

Bij de Sloot hypothese is er sprake van een totaal ánder idee: de
ingenieuze *combinatie* van systemen. Er is gigantische
efficiency-winst, er is echter géén compressie.