Turkije referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 25 21:51:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> [...]
>
> Martin Lentink schreef:
> Overigens ben ik niet geheel met Bert eens dat het al de LPF geweest zou
> zijn die de Tijdelijke referendumwet de das om heeft gedaan. De val van
> Balkenende I en de formatieonderhandelingen voor Balkenende II schiepen een
> geheel nieuwe situatie, waarin de fractie de omzetting van tijdelijk naar
> definitief best bedongen had kunnen hebben. Ze heeft ervoor gekozen dat niet
> te doen, zodat er mijns inziens wel degelijk materieel van een uitruil sprake
> was.
>
> ->Er was een nieuwe situatie, maar er was 0,0 ruimte.

Nou, iets meer als ik Martin goed begrijp. Men had het ook
aan de TK over kunnen laten. Daar had een (uitgezonden)
debat over kunnen worden gevoerd.

 > Dat had te maken met
> ideologie, met name bij het CDA, waar men absoluut nooit iets in referenda
> gezien heeft, en men absoluut de representatieve democratie wil handhaven
> (zelfs geen referendum als correctie-instrument).

Nee, maar dat kan niet echt verwonderen, Bert. CDA heeft
niets op met de democratie. Nooit gehad. Ze willen besturen
en kunnen met de andere aspecten totaal niet overweg.

 > Dus natuurlijk hebben we dat
> geprobeerd, maar hier lag een absoluut njet, en dat njet wist zich gesteund
> door een kamermeerderheid én door een eerdere onderhandeling (Balk 1) waar
> men dat had bereikt.

Maar Bert, D66 heeft zich keer op keer hard gemaakt in
verkiezingstijd voor een referendum. En dat moet kunnen
sneuvelen op een opvatting van het CDA. D66 maakt zich
ongeloofwaardig met haar strijdt voor meer democratie.

> Zelfs in onderhandelingen kan je maar een paar keer
> dingen op scherp zetten. Dus is toen de afweging gemaakt om dat tot in de
> laatste nacht te doen voor het onderwijs (de andere dingen -natuur,
> burgemeester, kiesstelsel) waren toen inmiddels geregeld.

Nee, die zijn niet geregelt, Bert. Ze staan op de agenda en
zullen evenals het referendum een stille dood sterven.

Bert, in de onderhandelingen met het CDA is het juist het
CDA dat dwars ligt op deze terreinen en weet als geen andere
partij de democratie te frustreren.

?Natuur Bert, men koopt gewoon de stankcirkels af. Gaat daar
zelfs bouwen. Allemaal beleid, Bert dat tijdens het vorige
kabinetten al die tijd werd gefrustreerd.

> Daarnaast (buiten dit onderwerp) mag ik hopen dat de fractie onverkort het
> voorstel van Halsema voor de rechterlijke toetsing aan grondrechten gaat
> steunen. Bij afwezigheid van correctieve referenda hebben we dat stukje extra
> waarborg waarschijnlijk hard nodig om ons te verweren tegen Donner c.s. Maar
> de uitholling van de rechtsstaat is een onderwerp op zich en staat buiten deze
> draad.
>
> -> Uiteraard.

Betreft het de steun, Bert of de bevestiging dat het buiten
deze draad staat? Of de uitholling? ;)

Henk Elegeert