broncode

Sat Sep 25 16:26:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar met taal is het nou juist dat het gestandaardiseerd is, in vorm en
betekenis, niet alle lettercombinaties hebben zin of komen voor. In beeld-
en geluidtaal is dat niet anders. De veronderstelling van een willekeurige
mix gegevens, beelden, geluiden, klopt gewoon niet.

Je moet dus wel steeds weer bij de betekenis beginnen die ver-taald wordt in
welke vormtaal dan ook om te kunnen begrijpen dat er uberhaupt beeld-,
geluid- en teksttaal is ontstaan uit 's mensen brein en dat we er naar
hartelust mee kunnen omvormen, zenden, ontvangen en dus per definitie ook
vervormen. Ook al is elke representatie technisch gezien schier eindeloos in
zijn combinatiemogelijkheden. In werkelijkheid komen in de "natuur" en in
mensentaal, naast tekst ook beeld en geluid, niet al die technisch
representeerbare combinaties voor.daarzit de crux in de discussie.

Daarom noemde ik dna, ook daarin komen niet alle combinaties willekeurig
voor of ze verliezen meestal elke betekenis en daardoor hun effect (helaas
in uitzonderlijke gevallen niet). Daarom is actief zelf repareren mogelijk.

Laten we ook bedenken dat elke gedrukte krant anders is, zelfs die van een
en dezelfde editie, elke scan, kopie em afdruk is op het niveau van de
onderliggende data anders, zo bekeken onherstelbaar kapot, niet meer
reproduceerbaar. Hoe je iets "scant" en opslaat en reproduceert is op
velerlei wijzen denkbaar, ook zonder betekenisvol informatieverlies.
Daarligt wel een theoretische ondergrens inderdaad, maar die ligt niet zoals
in het gemakkelijke zogenaamde tegenbewijs van de broncode op het niveau van
alle genereerbare elementaire gegevenscombinaties.