broncode

Sat Sep 25 13:54:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, sep 25, 2004, at 12:54 Europe/Amsterdam, Fritz van
Rikxoort wrote:

> Ach Erik,

Ja Fritz?

> Ben weliswaar niet als de grote boosdoener summa maar slechts cum
> laude Ir.

O.
Ik beschouw Pieper niet als 'de grote boosdoener' hoor.
Meer als een inhalige sukkel.

> Informatica met kennisrepresentatietechnieken als
> afstudeerresearchjaar bij
> het al even domme KPN-lab... met het oog op expertsystemen
> ofwel -technieken,

Zo?
Weet je dat me dit zeer verbaast?
Afgaande op je begrip van bijvoorbeeld het
comprimeren van muziek, had ik je voor een
typische alfa gehouden.

> zoals ze nu bijvoorbeeld onze adresseringen en op
> formulieren ingevulde handschriften lezen, patroonherkenning in al zijn
> complexiteit... had allemaal nooit niet gekund  :)

Waarom niet?
Patroonherkenning van handschrift op een
formulier is typisch fixed-domain. Dat soort
dingen gaat over het algemeen heel behoorlijk.
Ander goed voorbeeld: spraakherkenning van
de teksten die chirurgen inspreken bij het
beoordelen van rontgenfoto's.

Zo'n formulier gaat vooral lekker omdat je al
ongeveer weet waar wat voor soort tekst staat,
nietwaar? :-)
En hetzelfde geldt voor die spraakherkenning.
dat zijn allemaal standaardfrases, en dat gaat
heel behoorlijk. Maar zodra iets ambigue is,
bakt een spraakherkennigssysteem er niets van.

> Het gaat hier om andere methoden, Erik, dan simpel alle "binaire"
> gegevens
> steeds weer opslaan,

Dat weten we niet. Jij beweert dat. Waar baseer
je dat op?

> het gaat hier om net zoiets als het verschil tussen
> onze sequentiële computerprocessors en parallale brains (mix van
> geheugenstjes en processors).

Er wordt toch al heel veel gedaan met multi-
processors? Dan kun je wel benadrukken dat
een processor sequentiël is, maar dat is dan
toch eigenlijk een beetje flauw.
Een zenuw is ook sequentiël; die werkt met
een natriumkaliumpomp die ook maar 1 ding
tegelijk doet.

> Nogmaals, als alle info willekeurig is kan er
> weinig,

Is dat zo?
Het is aan mensen om daar patronen in te
herkennen en daar iets mee te doen. En
daar zijn we gelukkig verbazingwekkend goed in.

> een mens niet, zelfs dna zou onmachtig zijn. De moeilijke te

Kun je dat toelichten?

Erik vdMb