Turkije referendum

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat Sep 25 12:56:54 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Dat toetsverbod is echter niet zonder grond. Bij toetsing krijg je een
> fundamentele verandering van de postie van de diverse wetgevers
> (centraal en decentraal). Het totale wetgevingsproces gaat dan
> veranderen, inclusief de politieke verhoudingen die eraan gekoppeld
> zijn. Hoe zie je dat?

Niet zonder grond, inderdaad, maar in de laatste dertig jaar is wel de
curieuze situatie ontstaan dat de rechter wél mag toetsen aan een ieder
verbindende bepalingen uit verdragen zoals het EVRM, Bupo verdrag en
dergelijke. Die verdragen gaan dan nog boven de Grondwet. Anderzijds bieden
ze soms minder bescherming, omdat de Grondwet voor inbreuken op grondrechten
een wettelijke basis vereist.
En om die wettelijke basis gaat het nu juist. Omdat de rechter nú geen
wetten aan de Grondwet mag toetsen, kan de wetgever, in feite de meerderheid
van de TK, in die wetten zodanige zaken regelen, dat van materiele
bescherming geen sprake meer is.

Overigens mogen ook nu al alle lagere regelgevingen dan een wet (van amvb
tot gemeentelijke verordening) aan de Grondwet worden getoetst. Art 120 Gw
heeft uitsluitend betrekking op wetten en verdragen.

D'r valt hier nog veel meer over te zeggen, maar het onderwerp van de draad
was de kwalificatie 'te laat' van de fractie mbt een referendum over de
toetreding van Turkije, en we dwalen daarvan nu verre af....

Martin Lentink