broncode

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Sep 25 10:07:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kijk, daar wordt het voor een eenvoudige jongen als ik interessant: stel
dat je de Nederlandse taal gaat opdelen in kant-en-klare brokjes
*mogelijke* tekst. Stijlfiguren, standaardzinnetjes, zinswendingen,
logische woordseries. En je codeert vervolgens ald die brokjes.
Bijvoorbeeld door ze een nummer te geven. Vervolgens zet je aan de aan
de zendkant én aan de ontvangstkant dezelde database op. Het enige dat
jan hoeft te doen is de codes verzenden, niet meer hetgeen waarnaar de
code verwijst. Om in de taalwetenschap te spreken: je wisselt nog
slechts de signifiants uit, niet meer de signifië's

(Ferdinand de Saussure introduceerde deze termen reeds in zijn "Cours de
linguistique générale" (gepubliceerd in 1916)

Hetzelfde principe kan dan ook voor beeld en geluid worden toegepast.
Als dat technisch haalbaar is (hier moet ik dan vertrouwen op de
techneuten). Niet de data (signifié) zelf worden verstuurd, maar de
datarecepten (signifiant).

Om in de recpetnsfeer te blijven:  een kookboek kan 100 keer zo dun
worden als alle standaardhandelimngen in de keuken reeds opgeslagen
liggen bij de kok, het enige dat hij krijgt is een serie gecodeerde
aanwijzingen welke "recepten" hij dient toe te passen en te combineren.

Henk (E), klinkt dit erg dom?