broncode

Fri Sep 24 23:07:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On vrijdag, sep 24, 2004, at 22:24 Europe/Amsterdam, Tjerk Jouwstra
wrote:

> Tja Erik, jij spuuugt toch ook niet in de bron?

Dat was ik in ieder geval niet van plan.

(Ik was overigens ook niet van plan om
hier een bloemlezing van dat getier van
Heintje uit zijn DB.NL-tijd te posten.)

> en iets verder:
>
> Maar Pieper was toen toch de beoogd opvolger van Boonstra en zat in de
> CEO,
> was zelfs vicevoorzitter van de Raad van Bestuur.

Hij was vice-voorzitter van de raad van bestuur,
en wilde Boonstra graag opvolgen als CEO, dat klopt.
Er waren echter nog twee kroonprinsen, en Pieper wist
onvoldoende draagvlak te creeëren. Met name Dough
Dunn, die later overstapte naar ASML, moest weinig
van hem hebben.
Bij zijn aantreden had Pieper een gouden handdruk van
15 miljoen bedongen, dus hij zat altijd safe.

> Plasterk maakte zich daar
> nog al boos over: Pieper mocht het niet voor zichzelf doen, maar wel
> namens
> Philips.

Klopt, hij heeft dubbelspel gespeeld. Als Philips-lid
wees hij de vinding van Sloot in maart 1999 af
Vervolgens stapte hij in mei 1999 op bij Philips en
stapte hij in het bedrijf dat rond de vinding van
Sloot werd opgebouwd. (The Fifth Force)
Zelf beweert Pieper overigens dat hij pas nadat hij
ontslag nam bij Philips voor het eerst contact had
gehad met Sloot c.s. Dat moest hij natuurlijk wel
zeggen, maar het is duidelijk niet waar.

Om de een of andere reden geldt Pieper als een
soort technologisch genie. Waar dat op gebaseerd
is weet ik niet precies; mogelijk houdt het verband
met het feit dat hij nogal lang is. (Uit de psychologie
is bekend dat lange mensen als attractiever en
intelligenter worden beoordeeld.)

De volgende passage over Pieper vond ik
illustratief: "Ondanks zijn individualistische ethos
en het aplomb waarmee hij zijn ideeën lanceert,
is Roland Pieper (Vlaardingen, 1956) in het geheel
geen selfmade man. Hij mag dan kind aan huis zijn
bij Bill Gates, Charles Wang en Tom Perkins, Pieper
heeft nooit een eigen bedrijf opgezet, hij heeft geen
enkele uitvinding of doorbraak in de informatie- en
communicatietechnologie op zijn naam staan en hij
weet niet wat het is om klein te beginnen, om een
idee of product in voor- en tegenspoed op te kweken
en er de wereld mee te veroveren. De settopbox die
hij vergeefs bij Philips trachtte te introduceren kwam
er nog het dichtste bij, maar die uitvinding had hij van
een (tijdig overleden) collega gepikt. Pieper is een job
hopper, een typisch product van de Amerikaanse
bedrijfscultuur waarin hij in de jaren negentig zijn sporen
verdiende."
http://www.groene.nl/2003/0324/abhs_profiel.html

Erik vdMb