broncode

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Sep 24 20:43:32 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters die niet in de bron spuwen,

Vanochtend had Ronald Plasterk in zijn column in de Volkskrant vernietigende kritiek op Roel Pieper, die al in zijn Philipstijd voor een paar miljoen geparticipeerd zou hebben in de broncode van een nietaangepaste, maar kennelijk zeer intelligente Nieuwegeiner, althans in een onderneming om diens vinding -waarmee 16 speelfilms op een schijfje van 64 KB  op te slaan zouden zijn- en waarover Erik Smit de thriller de *Broncode* heeft geschreven. De Nieuwegeiner is overleden en heeft het geheim van deze broncode, waarin zelfs Microsoft geinteresseerd zou zijn, in zijn graf meegenomen.

Ronalnd Plasterk toonde in zijn column aan, hoe ongeloofwaardig dit was, en hoe dom Roel Pieper om er in te geloven, laat staan investeren. Dit met gebruikmaking van Herbert Blankenstein van de NRC en ene anonieme F., die had uitgerekend, dat je nooit 16 speelfilms op een schijfje van 64 kb kwijt zou kunnen. Ik begreep eruit, dat 1 bite (0,1) inhoudt, en dat een kilobite (toch 1000 bites dus (1,0 s) 23.000 (1,0 s ) inhoudt en zo doorredenerend uitkwam op machten van 10 tot een heleboel.

Ik heb daar nu niets van begrepen en zit nu met twee vragen: 1*Is die broncodethriller pure flauwekul en 2*hoe zit dat met die bites en waarom zou je niet met een logaritmisch verantwoorde code op 64 KB niet 16 speelfilms kunnen opnemen (en voor de Philipsdirectie laten afspelen, wat echt gebeurd schijnt te zijn). Is die Pieper echt zo dom; want dan begrijp ik ook waarom hij wellicht minister onder Wilders wil worden.

Groet,

Tjerk