Turkije referendum

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Sep 23 14:37:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
<knip>
> Mijn vraag: een referendum is in principe toch nooit te "laat" - het
> is juist uitgevonden om een houding of besluit te corrigeren.
<knip>
> Henk Vreekamp, Utrecht

De hier gebruikte definitie van 'referendum' is wel een beetje beperkt. Zo
kan een referendum ten principale besluitvormend zijn (naast correctief),
zoals het in andere landen, met name Zwitserland, ook vaak is.

Mogelijk wordt hier uitdrukkelijk bedoeld een raadgevend correctief
referendum ex Tijdelijke Referendumwet van 16-7-2001, in werking getreden op
1-1-2002.
Gegeven het feit dat over de opening van toetredingsonderhandlingen naar
verwachting niet eerder beslist zal worden dan de Europese Top in december
2004, en ook gegeven het feit dat deze wet per 1 januari 2005 zal vervallen,
kun je twisten over de term 'te laat'.

Zelfs indien sprake zou zijn van een stilzwijgende goedkeuringsprocedure
(art 6-b Tijdelijke Referendumwet) zou goedkeuring altijd pas ná het
vervallen van de wet plaatsvinden, en dus niet meer referendabel zijn (art.
172-2 TRW).

Het lijkt me dat de fractie dus wel argumenten heeft voor de betiteling 'te
laat'....

Martin Lentink