zelfkritiek

Thu Sep 23 11:26:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On donderdag, sep 23, 2004, at 10:56 Europe/Amsterdam, Hein van
Meeteren wrote:

> Nog maar eens: we leven in land dat al eeuwen multicultureel is,
> multi-etnisch, multiraciaal. De VOC-schepen zaten vol met allerlei
> nationaliteiten.

Ja, er zaten Duitsers op die schepen, en Zwitsers, en Schotten.
Protestanten, maar uit een ander land. (Overigens waren de
natiestaten in die tijd niet zo ver ontwikkeld als nu. De Republiek
was een bond van zeven verschillende landjes; Duitsland bestond
uit tientallen verschillende vorstendommetjes.

Maar multicultureel? Nee, dezelfde protestantse cultuur.
Multi-etnisch? Nee, allemaal mensen uit Noordwest-Europa.
Multiraciaal? Ja, er hebben ooit twintig Japanse soldaten
meegevaren, meen ik. Japanse *protestantse* soldaten.

> Hier in Amsterdam krioelde het in de 16e eeuw van
> vreemdelingen en immigranten.

Toch was er geen sprake van een multi-etnische samenleving.

> Wij hebben in dit land stap voor stap door de eeuwen heen een goede
> respons geformuleerd: als je mekaar met rust laat, en ieder houdt zich
> aan de basisafspraken, zoals grondwet en andere regels, dan mogen
> duizend bloemen bloeien. Zo kon in Amsterdam een bloeiende Joodse
> gemeenschap ontstaan.

De belangrijkste factor was de val van Antwerpen.
Iets dat geheel van buitenaf kwam dus.

> Totdat de Duitsers kwamen in '40 en met grof gweled een smerig
> racistisch systeem begonnen in te voeren. En later: totdat nieuw en

Dat is een karikatuur van de feitelijke situatie.
In de jaren dertig kwamen joden uit Duitsland naar Nederland, omdat
ze wel begrepen wat hen te wachten stond. Velen probeerden door
te reizen naar Engeland of de Verenigde Staten, maar vooral het
laatste land was niet zo happig op hen.

Nederland stond ook niet te juichen bij de komst van al die
vreemdelingen, en probeerde de grens te sluiten. Tenslotte werd
besloten een vluchtelingenkamp op te richten op de Veluwe. Maar
dat ging niet door, want het zou in de buurt van Paleis het Loo
komen te liggen en daar was Koningin g Wilhelmina op tegen. Ook
de ANWB was tegen een kamp op de Veluwe, want de Veluwe was
een geliefd vakantieoord, en al die joden daar zouden maar afbreuk
doen aan het Nederlandse vakantiegevoel. Het kamp kwam tenslotte
in een uithoek bij Westerbork, opdat de Nederlanders er vooral geen
last van zouden hebben.

In die tijd was het ook niet ongebruikelijk om joden voor 'smous'
uit te maken, en te vertellen dat ze onbetrouwbaar waren etc.
Dus multiculturele samenleving?

(Onderling waren de joden ook nog eens vreselijk verdeeld. De rijke
joden uit Amsterdam-Zuid keken diep neer op het proletariaat uit
de buurt rond Jodenbreestraat, Waterlooplein en Weesperstraat.
Het zijn dan ook die arme joden die massaal op transport werden
gestuurd nadat de Nederlandse ambtenaren zich aan het Duitse
beleidd hadden geconformeerd, en Nederlandse politiemensen
de Nederlandse joden bijeendreven opdat ze met door Nederlanders
bestuurde trams naar door Nederlanders bemande treinen konden
worden gebracht om naar Westerbork en vandaar naar het Oosten
te worden afgevoerd.)

> Een crimineel is een crimineel, of ie nou moslim of kaaskop is. De wet
> wordt op ieder toegepast, zonder onderscheids des persoons, etnische
> afkomst, godsdienst.

Dat is in Nederland eeuwenlang niet zo geweest. Denk bijvoorbeeld
maar eens aan de eeuwenlange discriminatie van de katholieken
door de protestanten. Aanvankelijk mochten de katholieken hun
geloof zelfs niet meer in het openbaar belijden; daar hebben we
nog een aantal als woonhuis vermomde kerkjes aan over gehouden.

> Vrouwe Justitia heeft principieel een blinddoek voor haar ogen
> geknoopt,
> ze wil niet zien hoe haar verdachte eruit ziet.

In theorie wel.
In de praktijk maakte het vroeger wel degelijk uit wat voor geloof
je had, en maakt het anno 2004 nog steeds uit of je bijstandsmoeder
bent of beursspeculant.

Erik vdMb