Het onbehagen in de islam

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Sep 21 08:34:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat je de plank geheel misslaat, Hein,

Natuurlijk kan Scheffer eenzelfde verhaal houden over het RK-isme of
hedendaags boeddhisme. Hij heeft zich echter tot taak gesteld om de
multicult uit te roeien, een apartheidsdenken dat niet realistisch omging
met een bepaalde godsdienst, die van immigranten. Dat van de Kruistochten
en Kruisvaarders kennen we hier in het Westen wel, en het katholieke en
protestantse agressief denken vormde hier mede aanleiding tot afbrokkeling
van haar massieve aanhang hier in het Westen.

Scheffer betoogt juist dat zoiets ook moet gebeuren in het Midden-Oosten
(en India of Indonesie bijv.), en hij citeert daartoe ook twee UNDP
jaarrapporten over Arabische landen, geschreven door Arabische academici. .
En daar is niks tegen, lijkt me - bevorderen dat er meer zelfkritiek wordt
gehoord in islamitische kring, net als destijds bij de RK (Volkskerk versus
clerus) en Duitse protestanten (Bekennende Kirche).

Dat jij zo fulmineert tegen Scheffer roept bij mij het vermoeden op dat
jijzelf diep in je hart ook nog een elitistisch multiculti bent. Op zich
niet verwonderlijk bij (ex)D66-ers, maar toch fout.

Aldus behouden we enig onbehagen in Van Meeteren...

hv,u
------