wao-cijfers

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Sep 21 17:43:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Ger,

Je hebt wel gelijk, ik had die cijfers al eerder aan je beloofd. Al heb ik er
ook bijgezegd dat die cijfers ook weer niet zo doorslaggevend waren als jij
altijd beweert, omdat er nu eenmaal ten onrechte en onnodig mensen thuis komen
te zitten, door het systeem, door de keuzes uit het verleden, en soms ook door
hun eigen 'keuze'.

Maar goed, hierbij de laatste cijfers uit het tweede kwartaal van 2004:

Totaal WAO 2e kwartaal 2004: 775.591

WAO'ers geheel AO (80-100%): 516.280

WAO'ers gedeeltelijk AO: 259.311 (waarvan minder dan 25% AO: 56.996)

WAO'ers boven de 55 jaar: 341.746

In het nieuwe WAO-stelsel worden bestaande WAO'ers boven 55 jaar volledig met
rust gelaten.
Geheel afgekeurden die daadwerkelijk (nog steeds) geheel arbeidsongeschikt
zijn blijven dat ook, maar worden wel herkeurd als ze jonger zijn dan 55.
Gedeeltelijk WAO'ers zijn er ook: 259.311 zoals je hierboven ziet. Ik heb zo
gauw niet paraat hoeveel er daarvan gedeeltelijk een baan hebben, dan wel
werkloos zijn, maar het beginsel hoort in ieder geval te zijn dat ze een baan
hebben, en dat zo gebruik wordt gemaakt van hun gedeeltelijke
arbeidsGEschiktheid in plaats van dat ze worden afgeschreven vanwege hun
arbeidsONgeschiktheid. Wat niet wegneemt dat het niet makkelijk is om een baan
te vinden vanuit de WAO, dat weet ik ook wel. Daarom gaat het beleid er
allereerst om te voorkomen dat er nog mensen met gedeeltelijke
arbeidsongeschiktheid in de WAO stromen; er moet alles aan worden gedaan om ze
bij hun oude werkgever aan de slag te houden. En lukt dat niet, dan zal het de
verantwoordelijkheid van die oude werkgever worden om elders voor
reïntegratie te zorgen. Pas als alles daarvoor is geprobeerd, kan er een
gedeeltelijke loondervingsuitkering zijn, die dan wat anders is vormgegeven
dan nu en die de verantwoordelijkheden legt waar die horen - zodat er niet
meer kan worden afgewenteld.
Trouwens, de bijna 60.000 WAO'ers die voor minder dan 25% zijn afgekeurd
blijven sowieso bij hun werkgever in dienst, onder de nieuwe WAO. Dat is voor
die mensen beter, en ook nog voor de premies.

Groeten,

Bert.

(bron: kwartaalverslag UWV 2e kwartaal, wordt omstreeks nu gepubliceerd).