onderwijsbezuinigingen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 18 10:18:28 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Het is inderdaad een raar verhaal. Eerst bezuinigen Laurens Jan, Thom en
> Medy met hun handtekening onder de kabinetsplannen het onderwijsveld
> bijkans de vernieling in, en vervolgens eist hun partijgenoot Dittrich
> op hoge toon dat die bezuinigingen teruggedraaid worden. Dualisme?

Niet of nauwelijks. Je ziet ze niet meer fysiek naar het
torentje lopen, maar verder heb ik niet het idee dat er
werkelijk iets ten goede verandert is.

 > Het lijkt meer een spelletje voor de Bühne.

Eens. En ook niemand die de 'voorspelingen' van dit kabinet
op enigerlei wijze kan controleren.

> [Ik zag een keer op de Albert
> Cuyp twee mannen, de ene maakte dreigende bewegingen met een zwaard naar
> de omstanders, die schrikten zich kapot en deinsden terug, de ander ging
> vervolgens luid roepend pal voor het publiek staan en duwde de dreiger
> terug. Het publiek haalde opgelucht adem. Toen ging de pet rond, het was
> een show. De Thom & Boris show?]

Het lijkt erop, Hein. Prachtig geregiseerd door CDA, en
perfect uitgevoerd door D66.

Ja ach, zo'n achterban moet toch ook het gevoel hebben nog
ergens voor te kunnen staan, niet. Kunnen ze zich weer even
uitleven.

Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen van dit kabinet
m.b.t. de bestuurlijke vernieuwing. Je hoort ze er
nauwelijks over.

Kijk, in een werkelijk duaal systeem is dat gewoon maanden
onderwerp van gesprek tot er een oplossing is bereikt.

Zie ik de ene volksvertegenwoordiger in debat met de andere
in ijverige poging het ultieme en beste model te vinden
denkbaar, rekening houdend met voetangels die er
ongetwijfelt her en der zullen zijn.

Maar hier lijkt credo, rustig maar op een gegeven moment zal
het er zijn.

Alleen weet niemand wat er is, waarom het er is en hoe het
nu dan (dan dus) is. Niemand zal immers begrepen hebben wat
nut of noodzaak is, of begrijpen of begrip op kunnen brengen
voor de veranderde werkwijze.

Kortom: gedoemd te mislukken op voorhand, wegens gebrek aan
werkelijke draagkracht. Deze democratie loopt dan opnieuw
haar eigen staart achterna.

Ellen krijgt waarschijnlijk gelijk waar het de voorzitter
betreft van de tijdelijk commissie. Zag hem in Nova al bezig
de eigen valkuilen te vermijden. Liet inhoudelijk geen
kritiek toe, derhalve geen inzicht in eigen disfunctioneren
of op onderdelen dat van de TK of de democratie.

Daar gaan ook geen echte oplossingen uitkomen of
aanbevelingen van enige kwaliteit.

Er is uberhaupt te vroeg bezuinigd op onderwijs. Het is
zelfs nooit boven aangekomen.

Henk Elegeert